لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۶

منظور پشتین: پاکستان از خاک خیبرپشتونخوا علیه افغانستان استفاده می‌کند


منظور پشتین، رهبر جنبش تحفظ پشتون، پاکستان را به استفاده از خاک خیبرپشتونخوا علیه افغانستان متهم کرده است.
منظور پشتین، رهبر جنبش تحفظ پشتون، پاکستان را به استفاده از خاک خیبرپشتونخوا علیه افغانستان متهم کرده است.

درحالی که اخیراً مقام‌های پاکستانی بارها حکومت طالبان را متهم به حمایت از طالبان پاکستانی در افغانستان کرده و گفته‌اند که خاک افغانستان بر ضد پاکستان استفاده می‌شود، اما منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون ستبلیشمنت یا "ادارهٔ نظامی و استخباراتی" پاکستان را متهم کرده که خاک خیبرپشتونخوا را بر ضد افغانستان استفاده می‌کند.

آقای پشتین در حاشیهٔ لویه جرگهٔ به نام "د پښتون قامي عدالت" روز شنبه در صحبت با بخش پشتو بی‌بی‌سی گفته که تمام مشکلات در کشور "افغانستان" از آنجا سرچشمه می‌گیرد.

به گفتهٔ او تمام جنگ و فساد در افغانستان را ستبلیشمنت "ادارهٔ نظامی و استخباراتی" پاکستان با استفاده از خاک خیبرپشتونخوا پیش می‌برد.

او افزوده که این‌جا را پشتون‌ها از خود کرده‌اند و اختیار آن را دارند و دیگر آن را بر ضد "افغانستان" استفاده نمی‌کنند. به گفتهٔ وی، این مسأله راه‌حل مشکلات افغانستان است.

هرچند منظور پشتین در این مورد جزییات بیشتر نداده است، اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به تاریخ ۳۰م سپتمبر گفته بود که شاخهٔ ولایت خراسان گروه داعش در مناطق مختلف خیبرپشتونخوا و بلوچستان پناه‌گاه‌های امن دارند.

امرالله صالح معاون نخست رئیس‌جمهور در نظام جمهوری مخلوع، اظهارات تازهٔ منظور پشتین را در صفحهٔ ایکس (توئیتر سابق) خود منتشر کرده و آن را برای اتحاد قلب‌ها مهم خوانده است.

مقام‌های حکومت پاکستان تا حال به این اظهارات منظور پشتین واکنش نشان نداده‌اند، و ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان و سهیل شاهین رئیس دفتر سیاسی حکومت طالبان در قطر به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد پاسخ ندادند.

اما اسحاق اتمر آگاه مسائل امنیتی می‌گوید که پاکستان همیشه با پرورش دادن گروه‌های دهشت‌افگن برای افغانستان و کشورهای منطقه مشکل ایجاد کرده است.

او در صحبت به رادیو آزادی گفت: «اگر فیصلهٔ جرگهٔ زیر نام "د پښتون قامي عدالت" در خیبرپشتونخوا پذیرفته شود، بدون شک مشکلات موجود در دو طرف خط دیورند حل خواهد شد.»

جرگه "پښتون قامي عدالت" با هدف رسیدگی به مسائل امنیتی و مشکلات دو طرف خط دیورند برگزار شد.
جرگه "پښتون قامي عدالت" با هدف رسیدگی به مسائل امنیتی و مشکلات دو طرف خط دیورند برگزار شد.

"گروه‌های دهشت‌افگن از سوی نظامیان پاکستان ساخته شده است، همیشه پاکستان در عقب دهشت‌افگنان قرار داشته و برای بی‌ثباتی منطقه آنان را کمک می‌کند و به شمول افغانستان بی‌ثباتی را در منطقه ایجاد می‌کند."

انتظار می‌رفت این جرگه به تاریخ ۱۱م اکتوبر به روز جمعه آغاز شود، اما به دلیل برخی مشکلات روز شنبه رسماً آغاز شد و به روز یکشنبه هم ادامه دارد.

در سخنرانی‌های روز اول این جرگه، محسن داور رهبر حزب دیموکراتیک ملی و عضو پیشین اسمبلی قومی پاکستان ادعا کرد تا زمانی که به گفتهٔ او قدرت نزد اسلام‌آباد باشد، امنیت در دو طرف خط دیورند تأمین شده نمی‌تواند.

XS
SM
MD
LG