لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۱

طالبان در پنجشیر زندان جدید اعمار می‌کنند؛ برخی باشنده‌های پنجشیر: « می‌خواهند ما را زندانی کنند»


طالبان در ولایت پنجشیر
طالبان در ولایت پنجشیر

"ساختن زندان جدید در ولایت پنجشیر واقعاً برای ما نگران کننده است،این وضعیت زیاد بالای روح و روان ما تاثیرات منفی میگذارد، ساختن زندان به این معنی است که باید بیشتر مردم را طالبان در پنجشیر زندانی کنند."

این بخشی از صحبت های یک جوان ۲۶ ساله است که به دلیل مجازات احتمالی طالبان، از گرفتن نام اش در گزارش خود داری می کند. وی از ساختن زندان جدید در ولایت پنجشیر آگاه شده است.

او می گوید در بیست سال نظام جمهوریت مخلوع ، پنجشیر امن ترین ولایت افغانستان بود ، اما با حاکمیت دوبارۀ طالبان در این کشور،پنجشیر نا امن ترین ولایت این کشور شد و مردم‌ نمی توانند آزادانه در منطقۀ شان گشت و گذار کنند .

بگفته‌ی آنان ، طالبان به بهانه های مختلف به شکنجه،لت و کوب و زندانی ساختن باشنده گان محل ادامه می‌دهند:

"امن ترین ولایت که ما در آن زنده گی می کردیم با آمدن طالبان نا امن شده که حالا می خواهند یک زندان دیگر هم به مردم ما بسازند،این کار طالبان بالای من و کسانی که در ولایت پنجشیر زنده گی می کند زیاد تاثیر گذاشته،من فکر می کنم زندان قبلی از زندانی پر شده حالا نوبت زندان دیگر است که برای ما مردم بسازند،بجای ساختن زندان به فقر مردم رسیده گی کنند که از گرسنه گی تلف می شوند."

ولایت پنجشیر در نقشه افغانستان
ولایت پنجشیر در نقشه افغانستان

این جوان ۲۹ ساله که به دلیل حساسیت موضوع نمی خواهد نام اش در گزارش ذکر شود یکی دیگر از باشنده گان ولایت پنجشیر است.

او هم از وضعیت فعلی ولایت پنجشیر نگرانی نشان داده و در صحبت با رادیو آزادی چنین می گوید:

"بعد از نماز خفتن ما مردم گشت و گذار کرده نمی توانیم،اگر ببینند ما را در قریه و یا خارج از خانه ، به بهانه های مختلف دستگیر می کنند،دهقان به دهقانی رفته نمی تواند و چوپان نمی تواند رمۀ خود را به کوه و یا چراگاه ببرد،مردم بسیار زیاد به ستوه آمده اند،از زمانی که اینها( طالبان) به قدرت رسیده اند، همه مردم متضرر شدند،اما بیشتر مردم پنجشیر که یکی از امن ترین ولایات بود."

مردم در ولایت پنجشیر در حالی از آزار و اذیت، شکنجه،لت و کوب و بازداشت های خودسرانۀ طالبان شکایت و نگرانی دارند که مسولین محلی طالبان در این ولایت از ساخت و ساز یک زندان جدید به هزینۀ ۱۳ میلیون افغانی خبر می دهند.

ریچارد بینت، گزارشگر ویژه‌ی ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان حدود دو سال قبل به ولایت پنجشیر سفر کرده بود. او نسبت به ادعاهایی مبنی بر اینکه غیرنظامیان متحمل نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر، از جمله دستگیری‌های خودسرانه، قتل‌های فراقانونی، شکنجه و آوارگی اجباری شده‌اند، ابراز نگرانی کرده بود.

در ماه سپتمبر ۲۰۲۲، آقای بنیت، به شدت از انتشار ویدیویی که نشان می‌داد طالبان برخی از کسانی را که ادعا میشد وابسته به جبهۀ مقاومت ضد طالبان در پنجشیر اند اعدام می‌کنند، ابراز نگرانی کرده و خواستار تحقیق کامل شده و گفته بود که مسوولان این رویداد باید پاسخگو باشند.

ریچارد بینت، گزارشگر ویژه‌ی ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان
ریچارد بینت، گزارشگر ویژه‌ی ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان

طالبان گفته بودند که در مورد این قضیه تحقیق می‌کنند. اما ناظران به این باور اند که طالبان با این اظهارات کلی سعی می کنند مسئولیت را از خود دور کنند.

برخی از فعالان اجتماعی می گویند هدف ساختن زندان جدید، زندانی کردن بیشتر مردم پنجشیر است که با گذشت هر روز از سوی طالبان بازداشت و زندانی می شوند. شمس الدین حامد یکی از این فعالان است.او در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"ایجاد زندان جدید در ولایت پنجشیر به وضاحت این پیام را می رساند که طالبان قصد دارند مردم پنجشیر را زندانی بسازند و به همین خاطر در حالی که زندان قبلی،زندان معیاری در ولایت پنجشیر وجود داشت،زندان جدیدی را اعمار می کنند،به مردم پنجشیر بیان می کنند که شما مستحق زندان هستید و مردم بیشتری را بیارند به زندان،هر چند که ولایت پنجشیر خودش فعلاً با حضور بیش از بیست هزار نیروی تا دندان مسلح طالبان تبدیل شده به زندان."

حکومت طالبان که به گفتۀ نهادهای حقوق بشری، ده ها زندان رسمی و خصوصی در افغانستان دارند، در بارۀ این که چی کسانی در زندان پنجشیر محبوس خواهند شد چیزی نگفته اند.

تلاش کردیم با مقامهای طالبان در این باره صحبت کنیم اما آنها از پاسخ دادن در این باره به رادیو آزادی خود داری کردند.

XS
SM
MD
LG