لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۳

افزایش کودکان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان؛ « حدود سه میلیون کودک به سوء تغذی حاد دچار اند»


یکی از کودکان مبتلا به سوء تغذی در ولایت کندهار
یکی از کودکان مبتلا به سوء تغذی در ولایت کندهار

فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر با اشاره به افزایش شمار کودکان دچار سوء تغذیه در افغانستان تاکید کرده که حمایت مالی برای نجات زندگی هزاران کودک بسیار مهم است.

این نهاد در بیانیه ای روز پنجشنبه ۲۶ میزان گفت که در آغاز امسال برآورد شده بود که حدود دو میلیون و نه صد هزار کودک زیر پنج سال ممکن است در سال ۲۰۲۴ از سوء تغذیۀ حاد رنج ببرند.

در بیانیه گفته شده است که تیم های صحی سیار و کلینیک های ثابت جمعیت افغانی سره میاشت موارد هشدار دهنده سوء تغذیۀ حاد کودکان را ثبت می کنند به ویژه در ساحاتی اند که خانواده ها با بی ثباتی اقتصادی روبرو هستند ؛ اما گفته نشده است که تاحال چی تعداد از کودکان دچار سوء تغذیۀ حاد ثبت شده اند.

در بیانیه به نقل از داکتر نبی برهان سکرترجنرال جمعیت افغانی سره میاشت تحت ادارۀ طالبان آمده است که میزان سوء تغذیه در افغانستان بر اساس مواردی که تیم های صحی سیار و کلینیک های ثابت این اداره ثبت می کنند، سرسام آور است.

مادران و کودکانی که برای دریافت کمک به یکی از نماینده گی های صلیب سرخ بین المللی در ولایت ننگرهار مراجعه کرده اند.
مادران و کودکانی که برای دریافت کمک به یکی از نماینده گی های صلیب سرخ بین المللی در ولایت ننگرهار مراجعه کرده اند.

او گفته است که اگر سوء تغذیۀ حاد درمان نشود ، می تواند کشنده باشد. برهان تاکید کرده که برای نجات زندگی این کودکان به اقدام فوری نیاز است.

در بیانیه آمده است که فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر ۵۰۰ هزار فرانک سوئیسی معادل بیش از ۵۷۰ هزار دالر امریکایی را از صندوق اضطراری پاسخ به فاجعه برای فعالیت های نجات دهندۀ زندگی توسط جمعیت افغانی سره میاشت اختصاص می دهد.

شماری از والدین در افغانستان می گویند که به دلیل فقر و مشکلات اقتصادی ، کودکان آنان از سوء تغذیه رنج می برند.

یک زن در ولایت قندوز که از افشای نام اش خودداری کرد به رادیو آزادی گفت که دو کودک او دچار سوء تغذیه اند:

« طفلک هایم متاسفانه به سوء تغذیه گرفتار شده اند ، یکی سه ساله است و دیگری یک ساله است ، چون شیر به شیر بودند. سابق وظیفه داشتم ، می توانستم که آنان را تغذیه کنم و شیر خشک بدهم. بعد از اینکه یک سال پیش از وظیفه برکنار شدم دو کودک را همزمان شیر می دادم ، دیگه چیزی در دسترس نبود ، یگان بیسکویت برایشان می دادم و بالاخره به سوء تغذیه گرفتار شدند.

کودکان سوء تغذیه که در شفاخانه اندراگاندی درکابل بستر اند.
کودکان سوء تغذیه که در شفاخانه اندراگاندی درکابل بستر اند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونسیف) در دوم ماه میزان اعلام کرده بود که بیش از ۳۴۳ هزار کودک مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان برای درمان بستری شده اند.

این اداره گفته بود که غذای مقوی برای درمان سوءتغذیۀ حادِ کودکان حیاتی است و یونسیف یگانه نهاد فراهم کنندۀ این نوع غذا برای کودکان در افغانستان است.

نسیفور مگندی Necephor Mghendi مسئول نمایندگی فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر در افغانستان که دو هفته پیش از تیم های سیار و کلینیک های ثابت جمعیت هلال احمر افغانی در قندهار دیدن کرده گفته است که در ولسوالی پنجوایی از پنج کودک معاینه شده دو کودک با سوء تغذیۀ شدید رو به رو بودند.

XS
SM
MD
LG