لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۴ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۱

اعتصاب کاری صدها داکتر در هرات وارد سومین روز شد؛ بیماران با چالش‌های جدی روبه‌رو هستند


داکتران اعتصاب‌کننده در هرات: بدون پرداخت معاشات، به کار برنمی‌گردیم
داکتران اعتصاب‌کننده در هرات: بدون پرداخت معاشات، به کار برنمی‌گردیم

همزمان با سومین روز اعتصاب کاری صدها تن از داکتران و کارمندان صحی در ولایت هرات، شماری از باشنده‌گان این ولایت می‌گویند که در پی این اعتصاب، حین مراجعه به کلینیک‌ها و شفاخانه‌ها با کمبود کادر صحی روبه‌رو شده و این مراکز از ارائه خدمات عمومی صحی خودداری کرده‌اند.

آن‌ها می‌افزایند که این وضعیت برای بیماران نیازمند به تداوی نگران‌کننده است، زیرا این مراکز تنها بیمارانی را می‌پذیرند که وضعیت‌شان وخیم باشد.

فیروز، یکی از باشنده‌گان شهرک جبرئیل هرات، روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که دیروز به‌دلیل گلودرد به چند کلینیک مراجعه کرده، اما خدمات صحی دریافت نکرده و مجبور شده به شفاخانه خصوصی مراجعه کند: «لطفاً معاش داکتران را پرداخت کنید تا به کار برگردند. ما توانایی پرداخت هزینه‌های شفاخانه‌های خصوصی را نداریم.»

حسیب، یکی دیگر از باشنده‌گان هرات، به رادیو آزادی می‌گوید: «ما باید کارمندان صحی را درک کنیم که در شرایط دشوار خدمات ارائه کردند. آن‌ها حق دارند که اعتصاب کنند، اما از طرف دیگر، یکی از نیازهای جامعه خدمات صحی است و باید به مردم خدمات ارائه شود.»

در همین حال، شماری از داکتران و کارمندان صحی می‌گویند که حتی پول کرایه موتر را ندارند تا به محل کارشان بروند و پس از عدم پرداخت حقوق‌شان طی چهار ماه گذشته و مشکلات اقتصادی تصمیم به اعتصاب گرفته‌اند.

داکتر حبیب‌یار، یکی از اعتصاب‌کنندگان، در این مورد به رادیو آزادی گفت: «مدت چهار ماه است که ما صبر کردیم، اما هیچ خبر مؤثقی به ما نرسید. ما مجبور شدیم که دروازه کلینیک‌ها را به روی مردم ببندیم.»

اما داکتر غلام محمد حنفی، معاون ریاست صحت عامه حکومت طالبان در ولایت هرات، در پاسخ به پرسش‌های رادیو آزادی گفت: «بر اساس هدایت مقام ولایت، دیروز اطمینانی از طرف دفتر یونیسف مبنی بر پرداخت معاشات داده شد و موضوع به اطلاع کلینیک‌ها رسانده شده است. در حال حاضر همه به کار برگشته‌اند و در هیچ مرکز صحی خدمات به حالت تعلیق نیست.»

با این حال، داکتران اعتصاب‌کننده این اظهارات را رد کرده و می‌گویند که ریاست صحت عامه حکومت طالبان به آن‌ها هشدار داده که به کار برگردند، اما آن‌ها تأکید می‌کنند که حکومت طالبان نمی‌تواند آن‌ها را به اجبار به کار بازگرداند.

مقامات صحی هرات: تنها بخش‌های عاجل مراکز صحی فعال هستند
مقامات صحی هرات: تنها بخش‌های عاجل مراکز صحی فعال هستند

گفته شده است که در حال حاضر تنها بخش‌های عاجل شفاخانه‌ها و مراکز صحی فعال هستند، اما این کارمندان هشدار داده‌اند که در صورت عدم پرداخت حقوق‌شان، این بخش‌ها را نیز تعطیل خواهند کرد.

به‌گفته یک عضو اتحادیه داکتران در ولایت هرات، که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نام و صدایش در گزارش ذکر شود، حدود ۳,۰۰۰ تن از کارمندان ۱۱۶ مرکز صحی ولایت هرات به دلیل عدم پرداخت معاشات چهارماهه‌شان به این اعتصاب پیوسته‌اند.

گفته شده است که مؤسسه انکشاف و امداد افغانستان (ای‌ای‌دی‌ای) و سازمان ارتقاء و مدیریت صحت (او اچ پی ام) مسئولیت پرداخت معاش کارمندان صحی در ولایت هرات را بر عهده دارند.

XS
SM
MD
LG