لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۷

روز جهانی معلم و روزگار پر رنج معلمین افغانستان


تصویر آرشیف: معلم و صنف درسی یکی از مکاتب ولایت پنجشیر.
تصویر آرشیف: معلم و صنف درسی یکی از مکاتب ولایت پنجشیر.

محمد شفیق شرفزی یکی از معلمان در ولسوالی خیوه ولایت ننگرهار می‌گوید از پانزده سال به این طرف در آموزش و پرورش دانش آموزان تلاش کرده است.

او به رادیوآزادی گفت که معاش ماهانهء اش درشرایط فعلی برای مصارف خانواده اش بسنده نیست و بخشی از آن را نیز مصرف کرایه موتر برای رسیدن به مکتب می کند:

"معاش کم است ضرورت های زندگی را پوره نمیکند،بخاطری که قیمت ها بلند است، ،بل برق و دیگر این مشکلات است ومعاش را که می گیریم، بخش زیاد آن مصارف کرایه موترما می‌شود معلمین زیاد به مشکلات هستند"

نیلوفر قبلا معلم یکی از کودکستان ها درشهرکابل بود که به گفته خود اش پس از حاکمیت دوباره حکومت طالبان درافغانستان وظیفه اش را از دست داده و با مشکلات شدید اقتصادی دست و پنجه نرم میکند.

او به رادیوآزادی گفت که پسر نوجوان اش بیمار است ، اما پول تداوی او را ندارد:

"سال گذشته ماه اسد ما خانه نشین شدیم،امروز بدترین روز را دارم یک پسر مریض دارم که ۱۶ ساله است و به تداوی دوام دار نیاز دارم ، پول تداوی پسرم را ندارم ، قبلا که معاش میگرفتم پسر خود را تداوی میکردم من میخواهیم که دوباره اجازه کار را پیدا کنیم، تا بتوانم پسر خود را تداوی کنم و مشکلات من حل گردد."

بانو هدیه که در نظام جمهوریت به حیث معلم در چندین مکتب تدریس کرده بود، با تسلط طالبان به قدرت در افغانستان وظیفه معلمی را از دست داد و حالا در گوشه یی از شهر کابل بوت های عابرین را رنگ میکند.
بانو هدیه که در نظام جمهوریت به حیث معلم در چندین مکتب تدریس کرده بود، با تسلط طالبان به قدرت در افغانستان وظیفه معلمی را از دست داد و حالا در گوشه یی از شهر کابل بوت های عابرین را رنگ میکند.

این درحالیست که روز شنبه پنجم اکتوبر روز جهانی معلم است.

در سال های گذشته روز معلم در افغانستان به تاریخ سوم جوزا تجلیل می شد،اما در سال های اخیر جمهوری مخلوع این روز همزمان با ۵ ام اکتوبر روز جهانی معلم،جشن گرفته می شد.

روز جهانی معلم در سال ۱۹۹۴ میلادی توسطاداره یونسکو در سازمان ملل متحد مشخص شد و همه ساله از این روز در سراسر جهان تجلیل صورت میگیرد

اما در نسخهء از مکتوبی به امضای محمد خالد حنفی سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان که به رادیو آزادی رسیده به گونه مشخص از روز معلم نیز مثال داده شده و در آن آمده است که از تجلیل روز های که در دین اسلام اساس ندارند و از سوی افراد غیر مسلمان مشخص شده اند،خودداری شود.

شماری از معلمان در شهر کابل و برخی ولایت های افغانستان نیز به رادیو آزادی تایید کرده اند که حکومت طالبان به مسئولان مکاتب دستورداده تا ازتجلیل روز معلم خودداری کنند .

یکی از آنان که نخواست نام خود و مکتب اش را درگزارش گرفته شود به رادیوآزادی گفت :

" تجلیل از روز معلم را طالبان در افغانستان منع کرده و گفته که اگر تجلیل از روز معلم درمکاتب و کورس ها وآموزش گاه ها دیده شود باعث بسته شدن همان مکتب می شود و اجازه تجلیل از این روز داده نشده است"

مکتوب وزارت امر به معروف طالبان که در آن به منع تجلیل از روز معلم نیز اشاره شده است.
مکتوب وزارت امر به معروف طالبان که در آن به منع تجلیل از روز معلم نیز اشاره شده است.

برخی از دانش آموزان دختر بالاتر ازصنف ششم که از آموزش محروم شده اند، می گویند تجلیل از روز معلم برایشان بسیار یک روز خاص بود اما به دلیل ممنوعیت های آموزشی در افغانستان درچند سال اخیر فرُصت سپاسگزاری از معلمان شان را در این روز نداشته اند.

زینت یکی از این دختران که از سه سال به این طرف از رفتن به مکتب باز مانده است از خاطرات اش درروز معلم این گونه حکایت کرد:

"قبل ازاین که امارت اسلامی روی کار بیاید روز معلم یک روز خاص و دلچسپ برای شاگردان و معلمین بود ، شاگردان قبل از رسیدن روزمعلم یک هفته قبل آمادگی میگرفتند با شوق وهوس که داشتیم این روز را تجلیل میکردیم وحالی که این زمینه فراهم نیست بسیار جگرخون می شویم چون به یاد گذشته می افتیم "

برخی از فعالان بخش آموزش نیز با ابراز نگرانی می گویند در شرایطی که وضعیت اقتصادی معلمان خوب نیست باید به بهبودی زنده گی آنان توجه جدی شود. فضل الهادی وزین یکی از این آگاهان درمورد به رادیوآزادی گفت :

"متاسفانه اوضاع معلمین درافغانستان ازگذشته ها هم خوب نبوده است اما حالا نیز به گونه که لازم است معلم درافغانستان مورد توجه قرار نمی گیرد ،معاش شان کم است و بیشترشان دروضعیت ناگوار اقتصادی به سرمیبرند، ایجاب میکند که هم حکومت وهم مردم بخاطر بهبود وضعیت مادی ومعنوی معلمین تلاش بکنند"

طالبان با تسلط به قدرت درافغانستان دروازه های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران درافغانستان بستند.
طالبان با تسلط به قدرت درافغانستان دروازه های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران درافغانستان بستند.

رادیو آزادی تلاش کرد تا در مورد مشکلات معلمان درافغانستان و خواسته های آنان با منصوراحمد حمزه سخنگوی وزارت معارف حکومت طالبان صحبت کند،اما او به پرسش ها در این مورد پاسخ نداد.

در گذشته در افغانستان رسم بر این بود که در استقبال از روز معلم، دانش‌آموزان و دانشجویان به شیوه های مختلف با برگزاری برنامه های ویژه تقدیر از معلمان شان برای آنان هدیه و کارت های تبریکی می دادند ،خوراکی های مختلف صرف می کردند و با شادمانی و ارج گزاری به این روز ، آن را جشن می گرفتند.

گفتنیست که پنجم اکتوبر روز جهانی معلم از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد «یونسکو »در سال ۱۹۹۴میلادی به هدف تمرکز بر "قدردانی، ارزیابی و ارتقای معلمان جهان" و ایجاد فرصُتی برای بررسی مسائل مربوط به معلمان و آموزش، نام‌گذاری شده‌است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG