لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۶

متقاعدین در افغانستان: از سه سال به این طرف تنخواه نگرفته ایم، زمستان نزدیک است و هیچ آماد‌گی نداریم


متقاعدین درکابل و ولایات افغانستان میگویند که در سه سال گذشته هیچ معاش و امتیازی از حکومت طالبان دریافت نکرده اند.
متقاعدین درکابل و ولایات افغانستان میگویند که در سه سال گذشته هیچ معاش و امتیازی از حکومت طالبان دریافت نکرده اند.

متقاعدین ملکی و نظامی در افغانستان می گویند که قصۀ فقر و ناداری آنان هنوز تمام نشده است. برخی از آنان به رادیو آزادی گفتند که بیش از سه سال است که معاش خود را دریافت نکرده اند.

به گفتۀ آنان ، وعده و تعهدی که در زمینۀ پرداخت حقوق شان سپرده شده بود، تاحال عملی نشده است.

نجیب الله رحمانی یکی از متقاعدین روز پنجشنبه ۲۶ میزان به رادیو آزادی گفت همه بازنشستگان با نزدیک شدن زمستان نگران اند زیرا جیب های شان خالی است:

«مدت سه سال می شود که پول تقاعد خود را اخذ نکردم و فعلاً با مشکلات فراوان مواجه هستم. زمستان آمدنی است ولی چوب سوخت نداریم ،اطفالم مریض اند ولی پول دوا و درمان را هم نداریم. از دکانداران زیاد قرضدار هستم و هیچ نوع امکانات ندارم. از حکومت طالبان خواهشمندم که پول تقاعد ما را پرداخت کند تا مشکلات ما متقاعدین رفع شود.»

ملا هبت الله آخندزاده رهبر طالبان در فرمانی امسال به وزارت مالیۀ این گروه دستور داد که دیگر از معاش کارکنان دولت پول تقاعد اخذ نکند.

ملا هبت الله آخندزاده رهبر طالبان
ملا هبت الله آخندزاده رهبر طالبان

بر اساس دستور رهبر طالبان، از ماه اول سال ۱۴۰۳ خورشیدی از معاشات کارمندان و کارکنان ملکی و نظامی برای تقاعد پولی گرفته نمی شود.

این تصمیم واکنش گستردۀ متقاعدین را به دنبال داشت. حکومت طالبان دلیل لغو سیستم بازنشستگی را در افغانستان مشخص نکرده است.

افندی سنگر، رئیس انجمن متقاعدین افغانستان به رادیو آزادی گفت که به خواست های آنان در زمینۀ پرداخت حقوق بازنشستگان هیچ توجهی هنوز صورت نگرفته است:

«مشکلات متقاعدین را با تمام وزیران حکومت طالبان در میان گذاشتم حتی به قندهار سفر کردیم که همین مشکلات متقاعدین را به شیخ صاحب{هبت الله آخندزاده رهبر طالبان}برسانیم ولی متاسفانه نتوانستیم که شیخ صاحب را از نزدیک بیبینیم ، صرف ورقۀ عرض را از ما گرفتند، تقریباً دوسال است که این ورقۀ عرض ما آنجا است و کس به آن توجه نکرده.»

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در یک بحث در شبکۀ اکس(توییتر سابق) به میزبانی بی بی سی در ماه دلو سال گذشته گفته بود که قانون حقوق متقاعدین تعدیل شده و برای توشیح به رهبر این گروه فرستاده شده است.

تعدادی از متقاعدین درکابل
تعدادی از متقاعدین درکابل

عبدالبصیر یک متقاعد دیگر در کابل می گوید که بسیاری از متقاعدین ملکی و نظامی مجبور شده اند که اموال خانۀ خود را بفروشند:

«شما خود قضاوت کنید وقتی که دولت سه سال حقوق متقاعدین را نپرداخته و آنان هم چیزی که داشتند فروخته باشند و فعلاً در خانه کرایه ای هم زندگی کنند ، چطور می توانند مواد ارتزاقی و مواد سوخت را امسال تهیه کنند و به همین ترتیب چطور می توانند تدابیر درمان خود و اعضای فامیل خود را بگیرند.»

بر اساس گزارش سال ۱۴۰۱ حکومت طالبان ، شمار مجموعی متقاعدین در افغانستان به ۱۷۰ هزار تن می رسد ؛ اما گمان می رود که ارقام واقعی بیشتر از این خواهد بود.

بازنشستگان چندین بار در برابر ریاست خزینۀ تقاعد در کابل به دلیل تاخیرطولانی در پرداخت معاشات شان اعتراض کرده و از حکومت طالبان خواسته اند که حقوق آنان را بپردازد.

متقاعدین می گویند که بسیاری شان مسن اند و توان کار را ندارند.

این بازنشستگان همچنان می گویند که عدم پرداخت حقوق آنان ، زندگی را برایشان دشوار کرده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG