لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۴ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۳

یافته‌های یک گزارش تازه؛ بیشتر افغان‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی از پاکستان به وطن خود برمی‌گردند


کاروان لاری های که مهاجرین افغان را از پاکستان به داخل افغانستان منتقل می کند.
کاروان لاری های که مهاجرین افغان را از پاکستان به داخل افغانستان منتقل می کند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت «آی او ام » می گوید که از اول تا پانزدهم ماه اکتوبر، ۱۱هزار و ۵۱۳ افغان از پاکستان به افغانستان بازگشته‌اند که از این میان فقط ۶۸۸ تن آنان اخراج شده اند.

«آی او ام » در گزارشی به روز پنجشنبه «۲۴ اکتوبر» گفته که تعداد افغان‌هایی که به دلیل ناتوانی در پرداخت کرایه خانه و هزینه‌های آب،برق و موارد مشابه به کشور خود بازمی‌گردند افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش ۵۱ درصد افغان‌ها به دلیل ناتوانی در پرداخت کرایه خانه و ۴۷ درصد به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه‌های خدماتی و ۱۷ درصد به دلیل بیکاری مجبور به ترک پاکستان شده‌اند.

در ادامه آمده که پیش از این بیشتر افغان‌ها به دلیل ترس از دستگیری از پاکستان خارج می‌شدند.

«آی او ام » افزوده آمار برگشت کننده های افغان نسبت به دو هفته آخر ماه سپتمبر، ۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بسیاری از افغان‌های که اخیرا از پاکستان بازگشته‌اند، با تایید این مشکلات می‌گویند که در آن کشور با مشکلات زیادی مواجه بودند و به همین دلیل به کشور خود بازگشته اند.

روند برگشت مهاجرین افغان از پاکستان به افغانستاان
روند برگشت مهاجرین افغان از پاکستان به افغانستاان

عبدالرحمان یکی از آنان که اکنون در ولایت ننگرهار زندگی می‌کند، به رادیو آزادی گفت:

«دلیل آمدن ما این بود که هیچ چیزی نداشتیم، کرایه خانه خیلی گران بود و هزینه برق هم بسیار بالا بود، تقریباً ۲۰ تا ۲۵ هزار روپیه کرایه خانه و هزینه برق می‌شد. ما چقدر می‌توانستیم درآمد داشته باشیم تا هم پول برق را بپردازیم و هم مصارف خود و خانواده‌ را تأمین کنیم؟»

دلیل آمدن ما این بود که هیچ چیزی نداشتیم، کرایه خانه خیلی گران بود و هزینه برق هم بسیار بالا بود

اما این بازگشت‌کنندگان شکایت دارند که در افغانستان هم زندگی آسان نیست و با چالش‌های زیادی روبرو هستند.

عزیزالله، یک افغان دیگر که اخیراً از پاکستان بازگشته و در ولایت میدان وردک زندگی می‌کند، به رادیو آزادی گفت:

«در زمینه صحی مشکلات زیادی وجود دارد، بیکاری و بی‌روزگاری فراوان است، نمی‌توانیم مصارف را تأمین کنیم، در اینجا زمینه کار فراهم نیست، خانه‌ها همه قدیمی هستند و ما در خانه‌های کهنه زندگی می‌کنیم، بنابراین خطرات و مشکلات زمستان بسیار زیاد است.»

تعداد زیادی از مهاجرین برگشته از ایران و پاکستان تا هنوز هم در تعدادی از ولایات افغانستان در زیر خیمه ها زنده گی می کنند.
تعداد زیادی از مهاجرین برگشته از ایران و پاکستان تا هنوز هم در تعدادی از ولایات افغانستان در زیر خیمه ها زنده گی می کنند.

بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، از ۱۵ سپتمبر۲۰۲۳ تاکنون نزدیک به ۷۵۰ هزار افغان از پاکستان به افغانستان بازگشته‌اند که ۳۴درصد آن یا بیش از ۲۵۰هزار نفر در سال جاری میلادی برگشته اند.

این در حالی است که پس از تسلط دوباره طالبان در سال ۲۰۲۱، بسیاری از افغان‌ها به دلیل بیکاری، فقر، مشکلات امنیتی و محدودیت‌های طالبان در بخش‌های مختلف به کشورهای دیگر به‌ویژه کشورهای همسایه مانند ایران و پاکستان مهاجرت کرده اند.

آنان می گویند در آنجا نیز در کنار مشکلات اقتصادی، به دلیل نداشتن اسناد لازم با آزار، دستگیری و خطر اخراج مواجه هستند.

چند روز پیش از این، سازمان بین‌المللی مهاجرت در گزارشی گفته بود که از ماه جولای تا سپتمبر سال جاری میلادی، بیش از ۷۸۶ هزار افغان ،افغانستان را ترک کرده اند.

گزارش: ذکیه پژمان پژوهش

مرتبط

XS
SM
MD
LG