لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۳

اشفاق کیانی اتهام لوی درستیز امریکا را رد کرد


اشفاق کیانی لوی درستیز پاکستان و مایک مولن لوی درستیز امریکا
اشفاق کیانی لوی درستیز پاکستان و مایک مولن لوی درستیز امریکا
به اساس گزارش روزنامه واشنگتن پست چاپ امریکا، ساعاتی بعد از آن که مایک مولن لوی درستیز ایالات متحده امریکا، ادارهء استخبارات پاکستان را به داشتن روابط با شبکه حقانی متهم ساخت، جنرال اشفاق کیانی لوی درستیز پاکستان این نظر را رد کرد که گویا پاکستان اقدامات لازم علیه شورشیان و تندروا اسلامی انجام نداده است.

به نوشته روزنامه، این گفت و شنود در حقیقت حالت نازک غیر عادی روابط میان دو کشور متحد ضد تروریزم را منعکس می سازد که بعد از قتل دو پاکستانی توسط یک قرار دادی ادارهء استخبارات ایالات متحده امریکا به پایین ترین سطح خود نزول کرده است.

روزنامهء واشنگتن پست می نویسد: در این زمانیکه مقامات هر دو کشور پاکستان و ایالات متحده امریکا از یک طرف راجع به ضرورت دوام مشارکت صحبت می کنند، از سوی دیگر با نشر اعلامیه های تند و نا ملایم از اقدامات شان دفاع می نمایند.

مایک مولن لوی درستیز ایالات متحدهء امریکا به روز چهارشنبه در یک مصاحبه با یک شبکه تلویزیون خصوصی گفت: زمانیکه با اشفاق کیانی ملاقات کردم، موضوع داشتن ارتباط عناصر ادارهء استخبارات پاکستان را با شبکه حقانی هم با او بحث خواهم کرد.

پیوند ادارهء استخبارات پاکستان با رهبران شبکه حقانی به سال های 1980 میلادی یا سال های اشغال افغانستان توسط نیروهای شوروی برمی گردد. اما بعد از حمله یازده سپتامبر سال 2001 میلادی، مقامات پاکستانی اصرار ورزیدند که روابط شان را با شبکهء حقانی قطع کرده اند. در حالیکه هنوز بسیاری از تحلیلگران و مقامات امریکایی به این باور اند که پاکستان روابط با گروپ حقانی را حفظ کرده، تا بتواند از آن بعد از خروج نیروهای امریکایی بحیث وسیله نفوذ در افغانستان و بحیث سنگر علیه دشمن قدیم هند استفاده نماید.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، اشفاق کیانی بعد از ملاقات با مایک مولن در یک اعلامیه ای بدون ذکر شبکه حقانی، گفته است هر دو طرف مصمم هستند تا نگذارند این روابط متلاشی شود.

در اعلامیه هم چنان از اقدامات حکومت پاکستان در مبارزه علیه گروپ های مختلف شورشیان و تندروان اسلامی دفاع شده است.

اشفاق کیانی لوی درستیز پاکستان در اعلامیه از دوام حملات طیارات بی پیلوت امریکایی در پاکستان انتقاد نموده است. حملات طیارات بی پیلوت اکثراً وزیرستان شمالی را مورد هدف قرار می دهد، جای که پایگاه های شبکه حقانی در آن قرار دارد.

پاکستان از مدت ها به این طرف با حمله طیارات بی پیلوت مخالفت کرده و آن را تجاوز به حق حاکمیت ملی خود می داند، اما بسیاری به این باور اند که پاکستان حد اقل با بعضی از این حملات مخفیانه همکاری می نماید.
XS
SM
MD
LG