لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۹

دونالد ترمپ: حمله به مواضع ایران را ۱۰ دقیقه قبل از آغاز متوقف کردم


دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا می‌گوید، در واکنش به سقوط طیاره بی سرنشین امریکایی از سوی ایران، ده دقیقه به آغاز حمله بر این کشور باقی مانده بود که از این اقدام جلوگیری کرد.

زیرا به گفتۀ او ده‌ها تن در نتیجۀ آن از بین می‌رفتند.

آقای ترمپ دیروز در چند پیام در تویترش و در گفتگوی با تلویزیون (ان بی سی) گفت، ایالات متحده برای انتقام گیری لحظه شماری می‌کرد.

اما زمانی که به وی گفته شد، شماری تلفات حمله بر ایران به یک و نیم صد نفر می‌رسد، او گفت، این اقدام در واکنش به سقوط یک طیاره بی سرنشین، عمل مناسب نیست.

ایران می‌گوید، آن‌ها در این رابط شواهد مؤثق دارند که طیاره بی پیلوت امریکایی داخل قلمرو این کشور شده بود. به این دلیل آن را سقوط دادند.

وزارت خارجۀ ایران دیروز جمعه در اعلامیۀ گفت، پارچه های طیاره بی پیلوت امریکایی در آب های مربوط به ایران بدست آمده اند.

اما ایالات متحده می‌گوید، این طیاره بر فراز تنگی هُرمز در آب‌های بین‌المللی در پرواز بود که سقوط داده شد.

روابط میان واشنگتن و تهران پس از حملات ایران بر دو نفتکش در خلیج عمان نسبت به هر وقت دیگر تیره تر شده و حتی برای اولین بار نیروهای دو کشور به یک تقابل نظامی روبرو شدند.

در این حال، برایان هوک نماینده ویژۀ امریکا برای ایران می‌گوید، مهم این است که باید جلو تنش میان واشنگتن و تهران گرفته شود.

برایان هوک نماینده ویژۀ امریکا برای ایران
برایان هوک نماینده ویژۀ امریکا برای ایران

آقای هوک که دیروز جمعه در پایگاه نظامی الخرج عربستان سعودی صحبت می‌کرد، به ایران هشدار داد که به دیپلوماسی با زور و قوه پاسخ ندهد: "دیپلوماسی ما به ایران این حق را نمی‌دهد که با قوه نظامی پاسخ دهد. ایران باید دیپلوماسی ما را به دیپلوماسی جواب بگوید، نه به زور نظامی."

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز اواخر شامگاه پنج‌شنبه در گزارشی اختصاصی خبر داد که رئیس جمهور امریکا از طریق عمان به ایران در باره «حمله قریب‌الوقوع» هشدار داده و بار دیگر خواستار مذاکره شده‌است.

مقام‌های ایرانی به خبرگزاری رویترز گفته اند که آیت الله علی خامنه‌ای رهبر مذهبی ایران با هر گونه گفتگو با امریکا، مخالفت دارد.

XS
SM
MD
LG