لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۱

هشدار کشورهای قدرتمند اروپایی به ایران: توافق‌نامه هسته‌ای را تضعیف نکنید


جرمنی، فرانسه و بریتانیا می‌گویند بیرون شدن ایران از تعهداتش در برجام این توافق را تضعیف می‌کند.
جرمنی، فرانسه و بریتانیا می‌گویند بیرون شدن ایران از تعهداتش در برجام این توافق را تضعیف می‌کند.

دیپلومات‌های ارشد اروپایی می‌گویند، تنها در صورتی به توافق‌نامه هسته‌ای پابند می‌مانند که ایران هم تمامی تعهداتش را عملی کند.

وزیران خارجه فرانسه، بریتانیا و جرمنی در یک اعلامیه مشترک روز سه‌شنبه دوم جولای گفتند که بیرون شدن ایران از تعهداتش در برجام (توافق‌نامه هسته‌ای) این توافق را تضعیف می‌کند.

ایران روز دوشنبه اعلام کرد که مقدار یورانیم غنی شده سه و نیم در‌صدی‌اش را به سه صد کیلوگرام رسانده‌است.

علاوه بر وزیران خارجه سه کشور اروپایی، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه هم روز سه‌شنبه هشدار داد که ایران باید ذخیره یورانیم غنی شده‌اش را به سطحی که در توافق‌نامه هسته‌ای تعیین شده بود، باز گرداند.

چین، طرف دیگر امضا کننده توافق‌نامه هسته‌ای (برجام)، از تصمیم ایران که بیشتر از مقدار تعیین شده یورانیم را غنی ساخته، ابراز تأسف کرده‌است. اما پیکنگ، ایالات متحده را مقصر دانسته و گفته است که فشارهای بیش از حد، باعث این اقدام از جانب تهران شده‌است.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه
سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه

در مسکو، سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه گفت که از ایران و کشورهای اروپایی می‌خواهد تا تعهدات گذشته‌شان را عملی کنند.

وی گفت: "از دوستان ایرانی ما می‌خواهیم که از خود خویشتنداری نشان دهند. به هیچ صورت احساساتی نشوند. برای این‌که مقررات کلیدی توافق هسته‌ای، ضمانت‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتُمی و سایر مقررات در توافق‌نامه رعایت شود."

  • واکنش وزیر خارجه ایران

با این نگرانی‌های اروپا، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در تویترش نوشت که کشورش تا هنگامی به برجام متعهد خواهد ماند که کشورهای اروپایی به تعهدات اقتصادی‌شان در برابر تهران عمل کنند.

ایران می‌خواهد کشورهای اروپایی، نفت را از این کشور خریداری کنند، اما آن‌ها محاسبه خود شانرا دارند و شاید نمی‌توانند برخلاف تحریم‌های امریکا گام بگذارند.

واکنش پنج کشور امضا کننده توافق‌نامه هسته‌ای چهار سال پیش با ایران در حالی می‌آید که جانب ششمی یعنی امریکا، از پارسال به این‌سو وضع تحریم‌ها را بر ایران از سر گرفته و اقتصاد آن کشور را به شدت صدمه زده‌است.

مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا روز دوشنبه اول ماه جولای گفت، ایران باید غنی‌سازی یورانیم را متوقف سازد و در نهایت هیچ معامله هسته‌ای نباید به این کشور اجازه دهد که گاهی هم به غنی‌سازی یورانیم اقدام کند.

XS
SM
MD
LG