لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۵

امریکا تلاش دارد تا کشورهای عضو ناتو را بر ضد ایران متحد سازد


مارک ایسپر سرپرست وزارت دفاع امریکا
مارک ایسپر سرپرست وزارت دفاع امریکا

در حالی‌که تنش‌ها میان واشنگتن و تهران بالا گرفته است، ایالات متحده می‌گوید، تلاش می‌کند تا کشورهای عضو ناتو را بر ضد ایران متحد سازد.

مارک ایسپر سرپرست وزارت دفاع امریکا از کشورهای عضو ناتو خواست، تا روی سهم‌‌گیری در پلانِ در حال انکشاف در زمینۀ تأمین امنیت منطقۀ اطراف تنگه هرمز غور کنند.

آقای ایسپر که به روز پنجشنبه ۲۷ جون در مقر ناتو در شهر بروکسل پایتخت بلجیم صحبت می‌کرد هم‌چنان از متحدین امریکا خواست، به جای راه‌های نظامی، از طریق مجرای دیپلوماتیک در جهت حل تنش با ایران همکاری کنند.

او پس از بحث‌ها با متحدین ناتو در عقب دروازه‌های بسته، جزئیات این بحث‌ها را با خبرنگاران در میان گذاشت.

وی گفت:‌"با اعضای ناتو و شرکای منطقه‌ای در مورد نیاز برای بین‌المللی کردن موضوع بحث کردم و آن‌ها را تشویق کردم که در برابر رفتار بد ایران ابراز مخالفت کنند و با ما همکاری کنند که با بهبود امنیت بحری از اقدامات تحریک آمیز بیشتر جلوگیری کنیم."

ایران پنج‌شنبه هفتۀ گذشته، یک طیارۀ بی‌پیلوت اکتشافی امریکا را سقوط داد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران می‌گوید که این طیاره را در قلمرو این کشور هدف قرار داده‌است اما واشنگتن گفته، این طیاره بر فراز آب‌های بین‌المللی سقوط داده شده‌است.

رئیس جمهور دونالد ترمپ پس از این حادثه گفت که مانع حمله بر ایران، ده دقیقه پیش از اجرای آن شده است، حملۀ که در پاسخ به سرنگونی طیاره بی‌پیلوت امریکایی انجام می‌شد.

پیش از این واشنگتن تهران را به دست داشتن در حملات بر شماری از نفتکش‌ها در نزدیک سواحل امارات متحده عربی و خلیج عمان متهم کرده بود، اما تهران این اتهام را رد می‌کند.

متحدین اروپایی امریکا از این تصمیم رئیس جمهور ترمپ که ایالات متحده را پارسال از موافقتنامه هسته‌ای ایران بیرون کرد، انتقاد می‌کنند.

آن‌ها در هفته‌های گذشته به تکرار به هر دو طرف هشدار داده‌اند که یک اشتباه کوچک شاید منجر به جنگ شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلوماتان گزارش می‌دهد که متحدین اروپایی ناتو در نشست دیروز گفتند که خواهان حل تنش میان امریکا و ایران هستند و به همین هدف از تمام تلاش‌های دیپلوماتیک حمایت می‌کنند.

سرپرست وزارت دفاع امریکا گفته است که واشنگتن در تلاش جنگ با ایران نیست اما از نیروها و منافع ایالات متحده در منطقه دفاع می‌کند.

یک مقام امریکایی که نخواسته نامش فاش شود گفته است، بسیاری از متحدین اروپایی ناتو در نشست دیروز پنجشنبه ۲۷ جون در بروکسل از پیام عمومی ایسپر حمایت کردند.

اما یک دیپلومات ناتو گفته‌است، صرف فرانسه در مورد نقش احتمالی این پیمان در بحران جاری با ایران ابراز نگرانی کرد و جرمنی از اهمیت توافق‌نامه هسته‌ای با ایران سخن زد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG