وزیری: اجازه نمی دهیم تندروان سبب تهدید همسایه های ما شوند

با آنکه روسیه و تاجکستان همواره نگرانی های شان را بخاطر تهدیدات احتمالی امنیتی از خاک افغانستان به کشور های شان با حکومت این کشور شریک کرده اند، اما این بار این کشور ها خود، در سرحدات شمالی افغانستان تمرینات گسترده نظامی را انجام داده اند.

هر چند وزارت دفاع افغانستان اجرای تمرینات نظامی روسیه و تاجکستان را مربوط به خود آن کشور ها می داند، اما اطمینان می دهد که به هیچ کسی اجازه نمی دهند تا از خاک افغانستان ضرری را متوجه کشور های دیگر نماید.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، به داعش و دیگر گروه های تندرو اجازه نمی دهند که در این کشور مراکز ایجاد کرده و خطر را متوجه کشور های دیگر سازد.

وی گفت:

"افغانستان مصروف جنگ با تروریزم است ما می خواهیم که تروریزم، داعش سرکوب شود در اینجا مراکز نداشته باشند و ما به همین هدف جنگ را به شدت پیش می بریم که نه در این جا مراکز ایجاد کنند و نه خطر را برای دیگر کشور ها متوجه سازند چیزیکه به ما ارتباط دارد اینست که ما به کسی اجازه نمی دهیم که از خاک افغانستان به کشور های دیگر مزاحمت ایجاد گردد و یا تروریزم صادر شود."

روسیه و تاجکستان حدود یک هفته قبل بخاطر جلوگیری از وقوع احتمالی تهدیدات امنیتی در سرحدات شمالی افغانستان تمرینات مشترک نظامی را آغاز کردند که چهار روز ادامه داشت.

وزارت دفاع تاجکستان گفته بود که در این تمرینات نظامی ۵۰ هزار نیروی تاجکستانی و دو هزار سرباز روسی سهم داشتند.

بر اساس معلومات منبع، در این تمرینات مشترک نظامی صدها عراده موتر زرهی و ده ها بال هلیکوپتر وجود داشت.

در همین حال کارشناسان نظامی افغان این اقدام روسیه و تاجکستان را حساسیت برانگیز می دانند.

باری عارض یکی از این کارشناسان ابراز نگرانی می کند که مبادا این گونه حرکت ها زمینه را برای رقابت کشور های مقتدر در منطقه فراهم سازد.

وی گفت:

"تا جایکه دیده می شود، اقدام اخیر روسیه و تاجکستان یعنی تمرینات نظامی در حقیقت با آنکه یک پیام جدی را می فرستد، شده می تواند که مردم افغانستان را به تشویش بیندازد تا در آینده مشکلات بین امریکا و روسیه در افغانستان پیدا شود."

سید اسحق گیلانی عضو سابق ولسی جرگه و رئیس نهضت همبستگی ملی افغانستان می گوید که روسیه و تاجکستان این را می دانند که حکومت افغانستان بخاطر بهبود وضعیت امنیتی در سرحدات اقدام لازم کرده نمی تواند و به این خاطر می خواهند تا در این قسمت خود اقدام نمایند.

سید اسحق گیلانی عضو سابق ولسی جرگه و رئیس نهضت همبستگی ملی افغانستان

آقای گیلانی می افزاید، هر چند حکومت افغانستان همواره ادعا کرده است که توان سرکوب مخالفین مسلح را دارد، اما به گفته وی فعالیت گروه های مخالف به شمول داعش نشان می دهد که حکومت در این قسمت ناتوان بوده و حالا روسیه می خواهد جلو تهدیدات احتمالی از خاک افغانستان را بگیرد.

گزارش: جاوید حسن زاده