کار تدارکاتی پروژه "کاسا یک هزار" پایان یافته است

کار تخنیکی پروژه "کاسا یک هزار" که برق قرغزستان را از راه تاجکستان و افغانستان به پاکستان انتقال می دهد تا دو ماه دیگر بگونه رسمی آغاز خواهد شد.

عبدالبصیر عظیمی سخنگوی وزارت انرژی و آب افغانستان روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که کار تخنیکی این پروژه به تاریخ بیست و چهارم ماه می سال جاری آغاز و تا اخیر سال 2018 میلادی این پروژه به بهره برداری سپرده میشود.

آقای عظیمی کاسا یکهزار را یک پروژه مهم میخواند و میگوید که تاثیرات مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی بر افغانستان و منطقه دارد:

" پروژه بسیار بزرگ منطقه یی است که میتواند ثبات سیاسی، اقتصادی و امنیتی را در منطقه ایجاد کند و افغانستان سالانه چهل تا پنجاه میلیون دالر حق ترانزیت از آن بدست خواهد آورد. کار این پروژه سه سال ادامه خواهد داشت و در اخیر سال 2018 میلادی این پروژه بگونه کامل به بهره برداری سپرده خواهد شد. "

سخنگوی وزارت انرژی و آب افغانستان میگوید که پروژه کاسا یکهزار حدود یک ملیارد دالر هزینه بر میدارد که از سوی بانک جهانی، بانک انکشاف اسلامی، بانک انکشاف آسیایی و اداره انکشافی بین المللی امریکا پرداخته میشود.

موافقتنامه پروژه کاسا یکهزار در سال 2007 میلادی میان افغانستان، تاجکستان، قرغزستان و پاکستان امضا شد.

این پروژه 1300 میگاوات برق قرغزستان را از راه تاجکستان به افغانستان انتقال میدهد، سه صد میگا وات برق این پروژه در افغانستان مورد استفاده قرار گرفته و 1000 میگاوات آن از راه کابل و ننگرهار به پشاور انتقال میآبد.

پیش از این وزارت خارجه افغانستان نیز گفته است که تکمیل شدن پروژه کاسا یکهزار برعلاوه افغانستان بر اقتصاد و امنیت منطقه نیز تاثیراتی خوبی برجا میگذارد و این کشور برای تطبیق آن از هیچ تلاشی دریغ نمی ورزد.

در این حال کارشناسان میگویند که کاسا یکهزار تلاش خوبی برای وصل ساختن کشورهای آسیای میانه و آسیای جنوبی بوده و این پروژه بر روابط کابل و اسلام آباد نیز تاثیرات مثبت دارد.

داکتر فاروق اعظم کارشناس مسایل آب و انرژی میگوید که کاسا یکهزار و تاپی یا پروژه انتقال گاز ترکمنستان از راه افغانستان به پاکستان و هند که کار عملی آن از قبل آغاز شده است منافع کشورهای منطقه را با منافع افغانستان گره میزند:

" اگر اینگونه ما پاکستان و همه کشورهای جنوب آسیا را از لحاظ اقتصادی با کشورهای آسیای میانه وصل سازیم امنیت ما بهتر خواهد شد و رقابت تخریبی فعلی به رقابت سالم مبدل خواهد شد. "

اما نا امنی ها و افزایش فعالیت مخالفان مسلح دولت در افغانستان از موانع جدی در برابر پروژه های کاسا یکهزار و پروژه تاپی خوانده میشود.

داوود کلکانی عضو ولسی جرگه نیز همین موضوع را نگران کننده میداند اما میگوید که در این پروژه های برزگ اقتصادی منافع پاکستان و برخی کشورهای دیگر منطقه نیز نهفته است و ممکن موانع و چالش جدی در برابر آن به میان نیاید.

گزارش: نسیم شفق