نگرانی ها در مورد عدم مصونیت قضات در افغانستان

آنچه ترور و کشتار برخی از قضات و سارنوالان در افغانستان خوانده می شود، قوه قضاییه این کشور را نسبت به عدم مصونیت قضات نگران نموده است.

رئیس ستره محکمه افغانستان با ابراز نگرانی در این مورد در مصاحبه با رادیو آزادی گفت که سه قاضی در جریان دو ماه گذشته به قتل رسیده اند.

سید یوسف حلیم افزود که از سوی نهاد های امنیتی اطمینان دریافت کرده اند که تدابیر جدیتر در خصوص تامین امنیت قضات اتخاذ خواهد شد:

" با تاسف که از لحاظ مصونیت سارنوالان و قضات هنوز هم کاستی های وجود دارد. ما هم در طول همین دو ماه گذشته حدود سه نفر از قضاتِ بسیار خوب خود را از دست دادیم و از سوی دشمنان مردم افغانستان به شهادت رسیدند. در این راستا نگرانی داریم. "

قاضی القضات افغانستان پس از آن در مورد عدم مصونیت قضات در این کشور نگرانی قوه قضایی را ابراز می کند که سمیع الدین رهین رئیس سارنوالی استیناف ولایت هرات به روز پنجشنبه از سوی افراد مسلح ناشناس به ضرب گلوله کشته شد.

مقام های محلی ولایت هرات گفته اند که قرار است یک هیات از کابل برای بررسی این واقعه امروز به هرات برسد.

مقام های محلی ولایت هرات گفته اند که قرار است یک هیات از کابل برای بررسی این واقعه امروز به هرات برسد.

این نگرانی ستره محکمه همچنان در حالیست که ریاست جمهوری این کشور می گوید، حکومت متعهد است تا احکام اعدام را بالای افرادی که به جُرم فعالیت های تروریستی محکوم به اعدام شده اند اجرا نماید.

رئیس جمهور اشرف غنی به روز دوشنبه هنگام سخنرانی در شورای ملی گفت، حکومت از آنعده قضات و سارنوالان که مخالفان مسلح دولت را محاکمه کرده اند حفاظت می کند:

" من از آنعده قضات و سارنوالان که باغیان را محاکمه کرده و حکم اعدام را صادر کرده اند سپاسگزاری می کنم و اطمینان می دهم که آنها را حفاظت می کنیم. "

طی سال های اخیر شماری از قاضی های افغان چندین بار در ولایت های مختلف مورد حمله قرار گرفته، کشته و یا زخمی شده اند.

عتیق الله روفی رئیس دارالانشای ستره محکمه در ماه قوس سال 1393 در یک تیر اندازی در کابل کشته شد.

طالبان مسلح مسئولیت این رویداد را به دوش گرفته بودند.

پیش از آن در سال 1392 شمسی در یک انفجار در برابر دروازه ستره محکمه هنگام رخصتی مامورین ستره محکمه حدود 17 تن کشته و دهها دیگر زخمی شده بودند.

طالبان مسلح با پذیرفتن مسئولیت این حمله ادعا کرده بودند که قضات و دیگر کارمندان ستره محکمه را هدف قرار داده اند.