محتاج: چهارصد قریه در جوزجان از وجود مخالفین پاکسازی شد

مقامات نظامی در جوزجان می‌گویند که هفت ولسوالی و۴۰۰ قریه در این ولایت از وجود مخالفین مسلح دولت پاکسازی گردیده و عملیات نوید در چوکات عملیات شفق هنوز هم در این ولایت ادامه دارد.

عبدالرؤف محتاج رئیس ارکان قول اردوی ۲۰۹شاهین در شمال که در یک نشست خبری در ولایت جوزجان صحبت می‌کرد، گفت: در جریان دو هفته اخیر دست کم ۴۰۰ قریه در هفت ولسوالی این ولایت از وجود مخالفین مسلح دولت پاکسازی گردیده و به شمول سرکرده‌های‌شان ده‌ها تن از مخالفین مسلح کشته و زخمی گردیده‌اند.

جنرال محتاج در ادامه صحبت‌هایش گفت:
"برای تطبیق این پروگرام عملیاتی ما تلاش جدی بخرچ دادیم قوت‌های ما هنوز هم در منطقه حضور دارند و این عملیات‌ها همچنان ادامه خواهد داشت."

جنرال محتاج با انتقاد از یک تعداد افراد و اشخاصی که از طریق مطبوعات این عملیات‌ها را نا موفق و بدون دست آورد عنوان کرده‎اند گفت: آنها غیر مسئولانه صحبت می‌کنند اصلاً از وضعیت هیچ آگاهی ندارند.

وی افزود:
"این عملیات ما در ولسوالی‌های پنجگانه آقچه و قوش تپه موفق‌ترین عملیات بوده و هیچ کس از این عملیات چشم پوشی کرده نمی‌توانند. فعلاً هفت ولسوالی به دست ما است. کسانیکه انتقاد می‌کنند غیر مسئولانه صحبت می‌کنند و از جریان عملیات بی‌خبر هستند."

با آنهم یک عده از باشندگان ولسوالی‌های ناامن ولایت جوزجان با اظهار نگرانی می‌گویند که احتمال دارد با ختم این عملیات مخالفین دوباره برگشته و مناطق را تصرف کنند.

محمد عمر یک باشنده شهر آقچه گفت:

"دولت باید برای مردم امنیت را تامین نماید، بخاطریکه مردم ولسوالی‌های پنجگانه آقچه در اثر ناامنی‌ها بسیار متضرر شده‌اند، مردم به هر طرف کوچ کردند. خانه‌های‌شان را ترک کردند. وضعیت بسیار خراب است. ما از دولت می‌خواهیم تا در منطقه ما امنیت را تأمین کند."

به گفته شماری از باشندگان ولسوالی آقچه در جریان درگیری بین دولت و مخالفین مسلح خانه‌های آنها تخریب شده، اموال مردم از بین رفته و بیشتر از سه هزار خانواده از خانه‌های‌شان بیجا گردیده‌اند.

اما مقامات محلی می‌گویند که آنها هیئتی را توظیف کرده‌اند تا هر چه عاجل خسارات وارده به مردم ملکی و بیجا شدگان را سروی نموده تا کمک‌های لازم به متضررین صورت گیرد.

اما طالبان تلفات افراد ‌شان را رد می‌‎کنند و از دست دادن هفت ولسوالی و۴۰۰ قریه جوزجان را تا اکنون تایید و یا رد نکرده‌اند.

گزارش: محمد عالم رحمانیار