فیفا: ولسی جرگه فرمان تقنینی رئیس جمهور را بزودی تصویب کند

فیفا یا موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان از ولسی جرگه می‌خواهد که بدون تأخیر در مورد سرنوشت فرمان تقنینی رئیس جمهور در زمینه اصلاح نظام انتخاباتی تصمیم بگیرد.

رحمت الله صالحی مسئول برنامه های " فیفا " به روز پنجشنبه در یک نشست خبری در کابل با خوانش اعلامیه ای گفت که تکرار رد فرمان های تقنینی و برخورد های سلیقوی در این باره سبب تداوم بی ثباتی در کشور خواهد شد.

به گفته وی، هر گونه تأخیر در این زمینه برای مردم قابل قبول نخواهد بود.

وی افزود:

"گروه داد خواهی برای اصلاحات نظام انتخاباتی از اعضای محترم ولسی جرگه می‌خواهد تا با در نظر داشت ضرورت فوری برای انجام اصلاحات انتخاباتی و پایان دادن به ابهام در این زمینه، برخورد مسئولانه نموده و به این روند شتاب بخشند."

نخستین فرمان رئیس جمهور در مورد اصلاح نظام انتخاباتی از سوی ولسی جرگه رد شد و حکومت فرمان دوم را پس از برخی تعدیلات حدود سه هفته قبل به این جرگه فرستاد اما تا هنوز در مورد این فرمان ولسی جرگه تصمیم نگرفته است.

پیش از این محمد سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور نیز از ولسی جرگه خواسته است تا فرمان رئیس جمهور در زمینه اصلاح سیستم انتخاباتی را هر چه زودتر تصویب کند.

در همین حال هیئت اداری ولسی جرگه می‌گوید که این جرگه پس از دقت کامل در مورد فرمان رئیس جمهور تصمیم خواهد گرفت.

نعمت الله غفاری معاون دوم ولسی جرگه در صحبت با رادیو آزادی هر چند از زمان مشخص برای به آرا گذاشتن این فرمان چیزی نمی‌گوید اما تاکید کرد که ولسی جرگه اراده دارد بدون تأخیر این فرمان را به رای گیری بگذارد.

وی گفت:

"اراده وکلای ملت در پارلمان هم این بوده که هرچه زودتر این طرح قانون که به ولسی جرگه رسیده طی مراحل شود، در پارلمان فعلاً به این طرح قانون نسبت به سایر قوانین که تحت کار است اولویت داده شده‌است."

محمد اشرف غنی رئیس جمهورافغانستان نیز پیش از این بارها گفته است که حکومت برای اصلاحات انتخاباتی متعهد بوده و در این زمینه کارها ادامه دارد.

اما شماری از ناظران انتخاباتی تاکید می‌ورزند که آنچه حکومت برای آوردن اصلاح نظام انتخاباتی تعهد کرده بود، بسیار عقب مانده‌است.

شاه محمود مل یکی از این ناظران به رادیو آزادی گفت که اگر حکومت در مورد اصلاح نظام انتخاباتی و گزینش کمیشنران تازه در کمیسیون‌های انتخاباتی هرچه زودتر دست به کار نشود، از اعتبار انتخابات در افغانستان کاسته شده و اکثریت مردم از اشتراک در انتخابات آینده منصرف خواهند شد.

گزارش: نورالله شایان