یک کمیسیون مسیر انتقال برق پلخمری-ارغندی را بررسی می‌کند

رئیس جمهور اشرف غنی طی یک فرمان به یک کمیسیون وظیفه سپرده است که مسئله تغییر مسیر انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت پلخمری - ارغندی را مورد بررسی قرار دهد.

در فرمان رئیس جمهور غنی آمده است که کارهای اجرایی و تدارکاتی انتقال برق پلخمری به ارغندی تا زمانی معطل می‌شود که بررسی‌های کمیسیون موظف تکمیل گردد.

آقای غنی دیروز بعد از آن حکم ایجاد این کمیسیون را صادر کرد که در دیدار با اعضای هر دو مجلس شورای ملی در این مورد بحث‌های مشورتی داشت.

آقای غنی بعد ازین ملاقات، اعضای این کمیسیون را نیز اعلان کرد.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آزادی گفت، حکومت بعد از بررسی این کمیسیون تصمیم اشرا در مورد این پروژه ملی خواهد گرفت.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی گفت:

"بعد از بررسی آنها حکومت وحدت ملی تصمیم اشرا خواهد گرفت. این پروژه در سال ۲۰۱۳ از سوی کابینه آن وقت تصویب شده است که پیشنهاد آنرا اسماعیل خان وزیر آب و برق نموده و حکم آنرا مارشال فهیم داده بود.رئیس جمهور بعد از دیدار با اعضای شورای ملی دستور ترکیب این کمیسیون مختلط را داد."

رئیس جمهور غنی در دیدار با اعضای شورای ملی تاکید کرد که تصمیم در مورد این لاین برق با در نظرداشت منافع اکثریت مردم گرفته شده است و وعده داد که تمام اسنادی این پروژه را برای بررسی به آنها خواهد سپرد.

رئیس جمهور غنی گفت:

"تمام اسناد این پروژه اول فردا به اعضای شورا سپرده خواهد شد. شما به حیث کسانیکه صلاحیت بررسی را دارد بررسی کنید. این فیصله سه سال پیش شده بود که مسیر اصلی آن از راه سالنگ باشد."

در یک اعلامیه که ریاست جمهوری افغانستان منتشر نموده است نام‌های اعضای کمیسیون موظف نیز درج اند که ریاست آنرا محمد همایون قیومی به عهده دارد و اعضای آن شامل عبدالقیوم سجادی، اسدالله سعادتی و احمد بهزاد اند که خواهان گذشتن این لاین از راه بامیان می‌باشند.

احمد بهزاد یکی از فعالان شورای مردمی است که خواهان گذشتن لاین برق ۵۰۰ کیلوولت از بامیان است و ناوقت دیشب به رادیو آزادی گفت، عضویت در این کمیسیون را نمی‌پذیرد و امروز به اعتراض‌شان ادامه می‌دهند.

احمد بهزاد یکی از فعالان شورای مردمی

وی گفت:

"شورای عالی مردمی نحوه برخورد فعلی حکومت را غیر قابل قبول دانست بنابرین ما در این کمیسیون شرکت نخواهیم کرد. تظاهرات بزرگ و میلیونی مردم کابل با رعایت احکام قانون و با روش مدنی و صلح آمیز در سرک‌های کابل برگزار خواهد شد."

در این حال وزارت داخله افغانستان به شرکت کنندگان این اعتراض هشدار داده‌است که در مسیر تعیین شده راهپیمایی نموده و نظم عامه را اخلال نکنند.

وزارت داخله با نشر اعلامیۀ همچنان هشدار داده‌است که معترضان از نزدیک شدن به مراکز نظامی و ذخیره گاه‌های اسلحه و مهمات نیز ابا ورزند.