پروژه بند برق سلما و اهمیت آن برای افغانستان!

پروژه بند برق سلما که قرار است بزودی به بهره برداری سپرده شود، از سوی مقام‌های افغان، حرکتی بسوی خودکفایی این کشور خوانده می‌شود.

وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گوید این پروژه در تولید برق و آبیاری زمین‌های زراعتی با اهمیت است.

امان الله غالب معین این وزارت روز شنبه به رادیو آزادی گفت، پروژه بند برق سلما از لحاظ اقتصادی و امنیتی برای افغانستان مهم است.

وی گفت:

"چهل و دومیگاوات برق بسیار یک بخش بزرگ برق هرات و ولسوالی‌های که لین از آن عبور می‌کند، حل کرده می‌تواند و دوم این که آبهای که روی آن می‌توانیم کنترول داشته باشیم اهمیت زیاد دارد می‌توانیم با همسایه های خود بحث کنیم که چقدر حق آنان و چقدر حق ماست از این لحاظ اهمیت زیاد در بخش اقتصاد، امنیت و منطقه دارد."

به اساس معلومات وزارت انرژی و آب افغانستان، بند برق سلما در ولایت هرات ظرفیت ذخیره شش صد و چهل میلیون متر مکعب آب و تولید چهل و دو میگاوات برق را دارد.

این وزارت می‌گوید که بند برق سلما اکنون بنام "بند دوستی افغان-هند" مسمی شده و قرار است در ماه آینده میلادی کار نصب سومین و آخرین توربین اش تکمیل شود.

هزینه سه صد میلیون دالر ساخت این بند برق از سوی هند پرداخته شده‌است.

وزارت انرژی و آب افغانستان گفته است که بند سلما می‌تواند هشتاد هزار هکتار زمین زراعتی را آبیاری کند.

در همین حال سیف الدین سیحون یکی از تحلیل گران اقتصادی به رادیو آزادی گفت، منافع این گونه پروژه‌ها می‌توانند در دراز مدت برای توسعه اقتصادی افغانستان موثر باشند.

سیف الدین سیحون یکی از تحلیل گران اقتصادی

وی گفت:

"دفعتاً از یک بند بهره برداری نمی‌شود، سال‌ها طول می‌کشد تا به خود کفایی برسد چندین سال باید منتظر بود که این که مصرف اش را تأمین بکند از این بابت منافع این پروژه‌ها درازمدت اند و برای توسعه اقتصادی افغانستان در درازمدت اهمیت دارند."

انتظار می‌رود که با آغاز فعالیت بند برق سلما که نزدیک به یک دهه روی ساخت آن کار شده، اقتصاد افغانستان توسعه یابد، برق وارداتی کاهش یافته و در زراعت بهبود به میان بیآید.

سیف الدین سیحون آگاه مسایل اقتصادی می‌گوید چنین پروژه‌ها می‌توانند در تامین درآمد افغانستان نیز مفید باشند.

گزارش: سحرلیوال