ششمین نشست چهارجانبه صلح در ترکمنستان و یا قطر برگزار خواهد شد

Afghanistan - Afghan High Peace Council --Logo

شورای عالی صلح افغانستان می‎گوید ششمین نشست چهارجانبه گروه هماهنگی در رابطه به صلح، احتمالاً در ترکمنستان و یا قطر برگزار خواهد شد.

این شورا تأکید دارد که ترکمنستان و قطر علاقمند اند تا در پیشبرد پروسه صلح افغانستان نقش بازی کنند.

عبدالخبیر اوچقون معاون این شورا روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت ترکمنستان بعنوان کشور همسایه و قطر هم از لحاظ داشتن نفوذ بر طالبان می‎توانند گزینه‎های خوبی برای میزبانی از برگزاری ششمین نشست چهارجانبه باشند.

ترکمنستان و قطر علاقمند اند تا در صلح افغانستان نقش بازی کنند.

با آنکه وی در مورد زمان برگزاری این نشست چیزی نگفت اما می‌افزاید:

"بحث‌ها و رایزنی‌های که صورت گرفته اجلاس ششم دایر خواهد شد؛ اما اینکه در کجا، احتمال می‌رود که این دور مذاکرات در ترکمنستان یا در قطر برگزار گردد؛ اما فکر نمی‌کنم که این بار در اسلام آباد برگزار شود."

این درحالیست که امیر شیخ تمیم ال ثانی امیر قطر در دیدار هفته قبل‌اش با رئیس جمهور غنی روی تعهد و تلاش‌های کشورش برای تأمین صلح در افغانستان تأکید کرده‎است.

شورای امنیت ملی افغانستان هم حدود سه ماه پیش گفته‎است که ترکمنستان در جریان سفر مشاور امنیت ملی به آن کشور، علاقمندی نشان داده تا میزبان برگزاری مذاکرات صلح افغانستان باشد.

پنج نشست گروه هماهنگی چهارجانبه افغانستان، امریکا، چین و پاکستان در ارتباط صلح افغانستان در جریان چند ماه گذشته در کابل و اسلام آباد برگزار شده‎است.

پیش از این ریچارد اولسن نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان در دیدار پنج روز قبل‎اش با وزیر خارجه این کشور گفته‎است که احتمال دارد ششمین نشست چهارجانبه در کابل و یا اسلام آباد برگزار شود.

احتمال برگزاری ششمین نشست چهارجانبه در کابل و یا اسلام آباد وجود دارد.

آقای اولسن برای بدست آمدن نتیجه ملموس از شمشین نشست روی ایجاد هماهنگی کامل تأکید کرده‎است.

در پنجمین نشست چهارجانبه که نزدیک به ده روز قبل در اسلام آباد برگزار شد، اشتراک کننده‎های این نشست، یگانه راه رسیدن به تفاهم را مذاکرات سیاسی خواندند.

اما در این میان شماری از آگاهان سیاسی می‎گویند در حال حاضر همچو نشست‎ها در هر کشوری که برگزار شود نمی‎تواند پروسه صلح را تسریع ببخشد.

هنوز سیاست رهبری جدید طالبان انکشاف نکرده‌است.

احمد سعیدی یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"رهبری طالبان جدیداً انتخاب شده و هنوز سیاست اش انکشاف پیدا نکرده، در حال حاضر امیدوار نیستم که مذاکرات که در ترکمنستان و قطر صورت بگیرد نتیجه مطلوبی بدهد، زیرا پیوندها و چالش‎های طالبان و تضاد آنان با پاکستان یک مشکل و دیگر این که طالبان در پاکستان حضور دارند و بدون ساحه مقناطیسی پاکستان مذاکرات صلح برای آنان دشوار خواهد بود."

آقای سعیدی گفت جامعه جهانی باید با وارد ساختن فشار اقتصادی و سیاسی پاکستان را مجبور به همکاری صادقانه با پروسه صلح افغانستان بسازد.

پیش از این رئیس جمهور اشرف غنی گفته بود که دیگر انتظار ندارد تا پاکستان طالبان را بر میز مذاکره حاضر کند بلکه از آن کشور خواسته‎است تا بر ضد طالبان در خاکش اقدام کند.

گزارش: سحر لیوال