علت جلوگیری از ثبت قضایای خشونت در شمال افغانستان چیست؟

سید محمد سامع مسئول دفتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر در شمال افغانستان

مسئولان کمیسیون حقوق بشر در زون شمال کشور از عدم ثبت اکثر قضایایی خشونت علیه زنان در ولایات شمالی کشور خبر می‎دهند.

افزایش ناامنی و عدم ثبت قضایایی خشونت علیه زنان و دختران مسئولان کمیسیون حقوق بشر در زون شمال کشور را نگران ساخته‎است.

سید محمد سامع مسئول دفتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر افغانستان در شمال کشور می‎گوید که موجودیت ناامنی و گسترش فعالیت‎های مخالفین مسلح دولت سبب شده‎است تا آنان در راستای انجام وظایف شان با مشکلات و دشواری‎ها رو به رو شوند.

سامع می‎گوید که ناامنی موجود در سرپل سبب شده‎است تا آنان در کل قضایای خشونت علیه زنان در این ولایت را با خود به ثبت نرسانند و در سایر ولایات نیز آنان با عین مشکل مواجه اند.

موجودیت ناامنی و گسترش فعالیت‌های مخالفین مسلح دولت مانع انجام وظایف دفتر حقوق بشر شده‌است.

سامع گفت که عمده ترین خشونت‎های صورت گرفته علیه زنان در ولایات ناامن را خودکشی و لت و کوب زنان تشکیل می‎دهد.

وی افزود:

"خشونت‎ها متأسفانه بیشترین شان فزیکی بوده و آمار که ما در برابر زنان جمع آوری کردیم همین‎ها بوده و سطح خود کشی‎ها نیز رو به افزایش است."

به قول این مسئول کمیسیون حقوق بشر که ازدواج‎های اجباری و انجام محاکم صحرایی نیز بخش دیگر از خشونت‎های صورت گرفته در مناطق نا امن علیه زنان می‎باشد.

از سوی هم شهلا حدید رئیس امور زنان ولایت بلخ از افزایش خشونت علیه زنان در این ولایت ابراز نگرانی نموده و می‎گوید که از آغاز سال روان تا به اکنون ۱۱۷ مورد خشونت علیه زنان را با خود به ثبت رسانده‎اند.

خانم حدید به این باور است که حساسیت‎های موجود از سوی فامیل در برابر زنان و همچنان حاکمیت عرف ناپسند سبب شده‎است تا اکثر از دختران در مناطق دور دست و ولسوالی‎ها از نعمت سواد محروم شوند.

وی گفت که آنان در تلاش هستند تا هر چی بیشتر در قسمت دادخواهی به حقوق زنان آگاهی دهی کنند و مردان خانواده‎ها را عقیده‎مند بسازند که زنان نیز همانند مردان از حقوق مساوی تحصیل و سواد برخوردار هستند.

خانم حدید افزود:

"حساسیت‎های موجود سبب شده‎است تا زنان و دختران از نعمت سواد محروم شوند، ما تلاش بر آن داریم تا آگاهی دهی بیشتر کنیم و مردان اجازه بدهند که دختران و زنان شان تحصیل کنند."

از سوی دیگر معصومه رحیمی مسئول شبکه زنان افغان در بلخ به این باور است که موجودیت فرهنگ معافیت و عدم رسیدگی به قضایای خشونت از سوی محاکم و نهاد های عدلی سبب افزایش خشونت در برابر زنان شده‎است.

موجودیت فرهنگ معافیت و عدم رسیدگی به قضایای خشونت از طرف نهاد های عدلی باعث خشونت شده‌است.

او گفت:

"فرهنگ معافیت در جامعه خودش سبب شده‎است که خشونت‎ها علیه زنان در بلخ افزایش یابد و مرتکبین خشونت به جزای شان نمی‎رسد و خشونت اوج می‎گیرد."

در همین‌حال ذبیح‌الله امانی سخنگوی ولایت سرپل با تائید گفته‌های مسئولان کمیسیون حقوق بشر می‌گوید در مناطق که طالبان در آن فعالیت دارد و نا امن هستند، نه تنها اینکه نهادهای مدافع از حقوق بشر توانایی ثبت قضایای خشونت را در آن ساحات ندارد بلکه ادارات دولت نیز از انجام فعالیت در مناطق یاد شده عاجز می‌باشد.​

در حالی مسئولان کمیسیون حقوق بشر در زون شمال کشور می‎گویند که نا امنی سبب عدم ثبت قاضایای خشونت با آنان شده‎است که هم‌اکنون جنگ نیروهای امنیتی افغان با مخالفین مسلح در ولایات سرپل، فاریاب و بلخ جریان دارد.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی