خروج نیروهای خارجی و تأثیر آن بر بازسازی در افغانستان

وزارت اقتصاد افغانستان می‌گوید که کار روی پروژه‌های بزرگ بازسازی کشور آغاز شده و برای تکمیل شدن آن زمان نیاز است.

با آنکه وزارت اقتصاد افغانستان می‌گوید که با خروج نیروهای خارجی، روند ساخت و ساز در کشور بطی شده اما تأکید دارد که حکومت کار بالای پروژه‎های اساسی و دراز مدت را آغاز کرده‎است.

سهراب بهمن سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که حکومت تلاش دارد تا روی پروژه‎های زیربنایی کار کند.

آقای بهمن می‌گوید:

"حکومت وحدت ملی کار های زیربنایی را انجام می‌دهد و کار های زیربنایی زمانگیرند چون کاری نیست که امروز انجام شد و فردا نتیجه بدهد، این‌ها زمان می‌گیرد اما نتیجه آن به نسل‌ها می‌ماند بناً ما تلاش می‌کنیم تا کار های روبنایی که تأثیرات زود هنگام دارد اما پیامد های منفی دارد دیگر بالای آن‎ها سرمایه گذاری صورت نگیرد."

بهمن: کار های روبنایی زود هنگام اما پیامد های منفی دارد.

این درحالیست که بند سلما در هرات تکمیل شده، و توافقنامه‎های انکشاف بند کجکی هلمند و ساخت بند بخش آباد فراه نیز امضاء شده‎است.

مسئولین وزارت اقتصاد افغانستان می‎گویند که کار روی برخی پروژه‎های اساسی دیگر نیز جریان داشته و کار تدارکاتی تفاهمنامه‎های ساخت ۲۰ بند آب تکمیل شده و آماده امضاء است.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری گفته‎است که حکومت افغانستان اقدامات مهمی را در زمینه عملی کردن پروژه‎های کشور اتخاذ کرده و این تلاش‎ها همچنان ادامه خواهد داشت.

آقای دانش، پروژه‎های تاپی، کاسا یک هزار، بندر چابهار، انتقال لین برق ترکمنستان به افغانستان و احداث خط آهن را از مهمترین پروژه‎های کشور خوانده‎است.

پس از روی کار آمدن نظام جدید در افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلیارد ها دالر به هدف بازسازی در این کشور سرازیر شد.

و پس از آن شرکت‎های ساختمانی زیاد مشغول کار و بار شدند.

اما اکنون برخی از شرکت‎های ساختمانی و سرک سازی در کابل شکایت کرده می‎گویند که از زمان ایجاد حکومت وحدت ملی تا کنون کار های شان متوقف شده‎است.

مسئولان این شرکت‎ها هشدار می‎دهند در صورت که وضعیت همین گونه دوام کند سرمایه‎های شان را از افغانستان بیرون خواهند ساخت.

احمدزی: دو سال می‌شود که هیچ کار و بار نیست.

ظاهر احمدزی رئیس یکی از شرکت‎های ساختمانی به رادیو آزادی گفت:

"بلی در گذشته کار زیاد بود ولی دو سال می‎شود که هیچ کار و بار نیست."

مسئولین شرکت ساختمانی الله دین خیل نیز می‎گویند که آنان در شرکت شان صد ها هزار دالر سرمایه گذاری کرده اند اما می‎افزایند که از دو سال به این‎سو بخاطر نبود کار، به عوض مفاد ضرر کرده‎اند.

تمام ماشین‌های ما خاموش است.

آنان می‌گویند:

"نام من زلمی است، پول بسیار خود را در اینجا سرمایه گذاری کردیم اما کار نیست، رانندگان و دیگر کارمندان معاش خود را می‌خواهند، شرکت هم مصارف خود را دارد از قبیل کرایه، پول برق، محصول دولت و غیره، تمام ماشین‌های ما خاموش است، از چند ماه است که کار وجود ندارد."

از جانب هم عبدالجبار صافی معاون اتحادیه صنعت کاران افغانستان می‌گوید که حکومت وحدت ملی به تعهداتش در زمینه فراهم سازی اشتغال عقب مانده‌است.

صافی: امکانات و امتیازات که برای سرمایه گذاری شرکت لازم است آن را حکومت نمی‌دهد.

آقای صافی می‌گوید:

"زمانیکه کسی میاید و سرمایه گذاری می‌کند و برای آن، همه آن امکانات و امتیازات که برای سرمایه گذاری شرکت لازم است آن را حکومت برایش نمی‌دهد و وی وادار می‌شود تا شرکت‌اش را لغو کند این برای مردم، اقتصاد و دولت افغانستان قابل شرم است که یک کس شرکت می‌گیرد و دوباره آن را لغو می‌کند باید بدانید که آنان می‌روند در خارج سرمایه گذاری می‌کنند."

اما آیسا یا اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان می‌گوید که خروج نیروهای خارجی، کاهش کمک‌های بین‌المللی و نا امنی‌ها باعث شده تا کار های بازسازی در کشور به کندی مواجه شود.

غلام ربانی منصوری رئیس بخش جوازنامه این اداره به رادیو آزادی گفت که روزانه حدود ۵ یا ۶ شرکت حاضر به لغو جواز شان می‎شوند.

آقای ربانی می‌گوید:

"در تناسب سال‌های قبلی همه می‌دانند که کار کم شده پروژه‌ها کم است در گذشته ارگان‌های بین‌المللی کمک می‌کردند اما حال کم شده‌است به همین دلیل سرمایه گذاری هم کم شده‌است."

در این حال وزارت اقتصاد افغانستان می‌گوید، شانس‌های طلایی که تا سال ۲۰۱۳ در بخش بازسازی در این کشور موجود بود اکنون نیست.

شانس‌های طلایی در بخش بازسازی اکنون موجود است.

برخی از انجینران ساختمانی از پروژه‎های اساسی و دراز مدت حکومت وحدت ملی در خصوص بازسازی افغانستان حمایت می‎کنند.

انجینیر مطیع‎الله خروتی می‎گوید، با انکه پروژه‎های اساسی زمانگیر اند اما تأکید می‎کند که برای افغانستان می‎تواند مفید تمام شود.

وی می‎افزاید که در پروژه‎های دراز مدت به بیشتر مردم زمینه کار فراهم شده، افغانستان را از برق وارداتی نجات داده و این کشور را در بخش‎های مختلف متکی به خودش می‎سازد.

گزارش: آرزو غیاثی