فعالان جامعه مدنی: حکومت در بهبود وضعیت امنیتی ننگرهار توجه کند

برخی از فعالان جامعه مدنی ولایت ننگرهار با ابراز نگرانی از افزایش ناامنی‌ها در این ولایت از حکومت می‌خواهند تا به بهبود وضعیت امنیتی ننگرهار توجه بیشتر نماید.

این فعالان روز دوشنبه در یک نشست اعتراضیه در کابل به رسانه ها گفتند که اگر تهدیدات امنیتی در ولایت ننگرهار بیشتر شود، این مسئله تأثیرات مستقیم روی اوضاع در سایر ولایات خواهد داشت.

غفور احمد جاوید یک تن ازین فعالان گفت که در آتش جنگ ننگرهار پایتخت نیز خواهد سوخت.

وی گفت:

"این را بیاد داشته باشید، هنگامیکه وضعیت امنیتی ننگرهار رو به خرابی باشد، بد شود و تا این مرحله برسد، باز نه در لوگر امن خواهد بود، نه لویه پکتیا و وردک و به همینطور نه کابل، یک بار باز هم به دولت صدا می‌زنیم که به خواست‌های ما یا به امنیت ننگرهار چنین فکر نکنند که در آتش ننگرهار تنها ننگرهار خواهد سوخت، اگر آتش ننگرهار زیاد شود، کابل در بیست و چهار ساعت خواهد سوخت."

این فعالان مدنی حملات اخیر گروه داعش در ولسوالی کوت ولایت ننگرهار را تقبیح نمودند.

گروه داعش ناوقت شب جمعه گذشته بالای یک منطقه در ولسوالی کوت ولایت ننگرهار حمله نموده، هشت تن را کشتند و هفت تن دیگر را زخمی ساختند.

واکنش ها در برابر این عملکرد گروه تندرو داعش پساز آن افزایش یافت که وزیر دفاع افغانستان تائید کرد که این گروه شماری از افراد به شمول زنان و کودکان را با خود برده‌اند.

با آنکه والی و قوماندان امنیه ننگرهار گروگان گیری در ولسوالی کوت را رد کردند؛ اما شماری زیاد از فعالان جامعه مدنی این عمل را زشت خوانده از حکومت انتقاد کرده گفتند که در امر مبارزه با گروه داعش کوتاه آمده‌است.

اما از سوی دیگر مقامات محلی ولایت ننگرهار می‌گویند که عملیات هوایی و زمینی نیروهای امنیتی افغان برای تصفیه این ولایت از وجود اعضای مربوط به گروه داعش ادامه دارد.

این بار نخست نیست که گروه داعش چنین عمل را در ولایت ننگرهار انجام می‌‍دهد، بلکه به گفته مردم قبل از این نیز گروه داعش در این ولایت جنایاتی زیادی را انجام داده است.

عطا الله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار در صحبت با رادیو آزادی نفوذ گروه های مختلف هراس افگن در این ولایت را تائید نموده اما گفت: تلاش‌ها برای از بین بردن مخالفین به شدت ادامه دارد.

وی گفت:

"این سخن پنهان نیست که مخالفین مسلح در نقاط مختلف ولایت ننگرهار موجود هستند اما اینکه دولت هیچ پیشرفت نکرده و یا مخالفین مناطق را تسخیر کرده‌اند، این سخنان را قطعاً رد می‌کنیم، نیروهای امنیتی ما قربانی می‌دهند و برای از بین بردن مخالفین در ساحات مختلف ولایت ننگرهار بیست و چهار ساعت تلاش می‌ورزند."

حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی افغانستان

این اظهارات در حال صورت می‌گیرد که حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان در یک کنفرانس ویدیوی با مقامات محلی و امنیتی ولایت ننگرهار گفته است تا تمام نیروی خود را برای از بین بردن گروه داعش استفاده کنند.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت دفاع به رادیو آزادی گفته است که پلان منظم برای نابودی کامل گروه داعش در ولایت ننگرهار وجود دارد.

به گفته فعالان جامعه مدنی ولایت ننگرهار، استخبارات کشور پاکستان حمایت کننده اصلی گروه داعش در این ولایت است.

گزارش: الیاس صالح