اوچقون: به بن بست مواجه شدن گفتگوها با حزب اسلامی شایعه است

مقام‌ها در شورای عالی صلح افغانستان می‌گویند که تا هنوز از آدرس حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار سند به این شورا مواصلت نکرده که نشان دهد گفتگوهای صلح میان دو طرف شکست خورده یا به بن بست روبرو شده باشد.

عبدالخبیر اوچقون معاون این شورا به روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت: زمانیکه هیئت حزب اسلامی پس از ملاحظه آقای حکمتیار خواستار وضاحت روی برخی موارد مسوده شد، برای آنان وضاحت کامل داده شد و قناعت شان حاصل گردید.

وی افزود:

"شایعات ضد و نقیض که وجود دارد، مه فکر می‌کنم که تا هنوز از یک منبع رسمی حزب اسلامی رسماً به شورای عالی صلح چنین چیزی نیامده که مذاکره را به بن بست کشیده باشد."

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اسوشیتد پرس گفته است که به تازگی گلبدین حکمتیار در نشریه "شهادت" متعلق به حزب اسلامی به نام مستعار "حق پال" نوشته است که مذاکرات صلح میان حکومت و نمایندگان این حزب به بن بست رسیده‌است.

در نشریه همچنان گفته شده که حکومت افغانستان مسئول این بن بست است، چون در متن توافقنامه تغییراتی به میان آورده‌است که برای این حزب قابل قبول نیست.

اما حبیب الرحمان حکمتیار پسر گلبدین حکمتیار در صفحه فیس بوک‌اش نوشته که در مورد مذاکرات صلح تا هنوز حزب اسلامی کدام اعلامیه رسمی منتشر نکرده و نه کدام سخنگوی رسمی این حزب تبصره‌ای داشته است.

وی نوشته که در مورد اکثر ماده‌ها توافق شده و تنها یک ماده اختلافی موجود است که بحث روی آن جریان دارد و از سوی حکومت افغانستان برای حل این ماده اطمینان داده، شده‌است.

پیش از این امین کریم عضو هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی گفته است که آغاز گفتگو یک ابتکار حزب اسلامی بود و آنها هنوز هم پایبند تعهد خود می‌باشند.

در همین حال، گل احمد اعظمی یکتن از اعضای مشرانو جرگه تأکید می ورزد که موفقیت در پروسه صلح با حزب اسلامی، چراغ سبز برای طالبان مسلح خواهد بود.

وی گفت:

"آرزو داریم که چهره‌های سیاسی در کشور نگذارند تا فاصله میان حکومت و حزب اسلامی ایجاد شود زیرا موفقیت در گفتگوهای صلح با حزب اسلامی یک سرمشق بزرگ است برای دیگر مخالفان مسلح در کشور."

حدود سه ماه پیش حکومت افغانستان از طریق شورای عالی صلح، گفتگوهای صلح را با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار آغاز کرد که در نتیجه دو طرف یک مسودۀ ۲۵ ماده‌یی را ترتیب کردند تا پس از مطالعه رئیس جمهور و رهبر حزب اسلامی امضا شود.

اما تا هنوز سند نهایی از سوی رئیس جمهور و رهبر حزب اسلامی به امضا نرسیده‌است.

بشیر بیژن یکی از آگاهان امور سیاسی افغان می‌گوید که به درازا کشیدن امضای سند صلح از سوی گلبدین حکمتیار نشان می‌دهد که آنان از ادامه گفتگوهای صلح خشنود نیستند.

به گفته وی، حزب اسلامی تحت تأثیر برخی کشورها و حلقات قرار گرفته و از این حزب خواسته شده که از گفتگوهای صلح عقب نشینی کند تا الگو برای طالبان و دیگر گروه‌های مخالف مسلح نشود.

گزارش: نورالله شایان