کمک مالی "UNHCR" به عودت کننده‌گان افغان از پاکستان افزایش میابد

بر اساس اعلام کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهنده‌گان، به هر مهاجر افغان که بگونه داوطلبانه از پاکستان به کشور خود بازگشت کند، دو چند از گذشته کمک مالی خواهد شد.

فلیپو گراندی کمیشنر سازمان ملل در امور پناهنده‌گان این را بروز چهار شنبه در ختم سفرش به افغانستان، ایران و پاکستان گفت.

بر اساس یک اعلامیۀ کمیشنری سازمان ملل در امور پناهنده‌گان آقای گراندی گفت، برای هر مهاجر افغان که بطور داوطلبانه به کشور خود بازگشت می‌کند، ۴۰۰ دالر امریکایی داده خواهد شد.

در حال حاضر کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهنده‌گان به هر مهاجر افغان که در روند بازگشت داوطلبانه از پاکستان به افغانستان می‌رود، ۲۰۰ دالر امریکایی می‎دهد.

گراندی: به هر مهاجر افغان داوطلب به بازگشت به کشور اش ۴۰۰ دالر امریکایی داده خواهد شد.

در همین مورد قیصر آفریدی سخنگوی (UNHCR) در اسلام آباد در صحبت با رادیو آزادی گفت، قرار است این برنامه سر از ماه جولای سال جاری تطبیق شود.

آقای آفریدی می‌گوید:

"در حال حاضر به هر افغان که داوطلبانه می‌رود ۲۰۰ دالر داده می‎شود در فامیل که ۵ تن باشند ۱۰۰۰ دالر می‎گیرند اما کمیشنر ملل متحد در امور پناهجویان در سفر آخر خود به پاکستان فیصله کرد تا به بازگشت کننده‎ها فی تن ۴۰۰ دالر داده شود. روی این موضوع گفتگو جریان دارد و قرار است سر از ماه جولای تطبیق گردد."

به گفتۀ «UNHCR» از آغاز سال جاری میلادی تا کنون حدود هفت هزار مهاجر افغان بگونه داوطلبانه از پاکستان به افغانستان بازگشت کرده‎اند.

در همین‎حال حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام‎آباد می‎گوید، حکومت افغانستان در نظر دارد تا در شش ماۀ آینده روی جابجا ساختن و سرپناه برای بازگشت کننده‌ها توجه جدی کند.

به گفتۀ آقای زاخیلوال، حکومت افغانستان در نشست وارسا که قرار است در ماه جولای سال جاری برگزار شود روی موضوع مهاجرین افغان نیز بحث خواهد کرد.

زاخیلوال: بسیاری از مهاجرین افغان در پاکستان خواهان بازگشت اند اما سرپناه ندارند.

آقای زاخیلوال می‌گوید:

"موضوع مهاجرین در کنفرانس وارسا باید بحث مهم باشد. مهاجرین افغان مشکلات زیاد دارند. بسیاری از آن‌ها خواهان بازگشت اند اما سرپناه ندارند و در همین مورد با رئیس جمهور و رئیس اجرائیه هم بحث‌های داشتم که آن را پیگیری خواهم کرد."

فلیپو گراندی کمیشنر عالی ملل متحد در امور مهاجرین در سفر آخر خود به پاکستان به مقامات این کشور اطمینان داد که کمک‌های سازمان ملل متحد با مهاجرین افغان در پاکستان ادامه خواهد یافت.

در حال حاضر یک و نیم ملیون مهاجر افغان با داشتن کارت‌های اقامت در سراسر پاکستان بود و باش دارند.

گفته می‌شود که برعلاوه مهاجرین ثبت و راجستر شده، حدود یک میلیون مهاجر بدون اسناد اقامت در این کشور بود و باش دارند.