لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۸

میاخیل: پاکستان نباید مسایل سیاسی را به بشری و مهاجرین ربط دهد


وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان از پاکستان می‌خواهد تا موضوع مهاجرین را با مسایل سیاسی ربط ندهد.

این وزارت با تائید اینکه پس از به میان آمدن تنش در تورخم مهاجرین افغان در پاکستان مورد آزار و اذیت قرار میگیرند می گوید، با وجود توافقات در خصوص مهاجرین با پاکستان، هنوز هم با افغان‎های مقیم در این کشور برخورد نادرست صورت می‎گیرد.

مسئول مطبوعاتی این وزارت روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که پس از تحولات اخیر میان افغانستان و پاکستان شماری از مهاجرین افغان در آن کشور زندانی شده و یا هم در برخی موارد تهدید به اخراج اجباری می‎شوند.

حفیظ احمد میاخیل از پاکستان خواست تا موضوع مهاجرین را با مسایل سیاسی ربط ندهد.

میاخیل: خواست ما این است تا پاکستان به میزبانی‌اش ادامه دهد.
میاخیل: خواست ما این است تا پاکستان به میزبانی‌اش ادامه دهد.

آقای میاخیل می‌گوید:

"پس از حادثه تورخم مشکلات در آنجا افزایش یافته‌است مسایل بشری نباید با سیاسی ربط داده شود مانند گذشته که میزان سه میلیون افغان بوده‌است خواست ما این است تا آنان به میزبانی شان ادامه دهند و مسایل سیاسی از مسایل بشری جدا نگهداشته شود."

این درحالیست که کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان، در مورد مهاجرین افغان در پاکستان، مطلبی را در صفحه انترنتی‌اش نشر کرده‌است.

در مطلب این کمیشنری آمده‌است که فیلیپو گراندی رئیس این اداره روز جمعه با شماری از مهاجرین افغان در پاکستان دیدار کرده‌است.

افغان‌ها در این دیدار از مشکلات در پاکستان پس از درگیری‌ها میان نیروهای افغان و نظامیان پاکستانی، ابراز نگرانی کرده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان از پاکستان خواسته‌است تا مهاجران افغان مقیم پاکستان را بخاطر فعالیت‌های تروریستی در آنکشور مقصر ندانند.

سرتاج عزیز، مشاور سیاست خارجی پاکستان به روز دوشنبه در صحبت با یک تلویزیون پاکستانی گفته‌است که کمپ‌های مهاجران افغان در پاکستان به "پناهگاه امن تروریستان" مبدل شده‌است.

بر بنیاد معلومات وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان از آغاز سال جاری میلادی تا کنون حدود یک ۱۰۲ هزار مهاجر افغان از پاکستان و ایران به کشور برگشته اند و برخی آنان بگونه اجباری اخراج شده‎اند.

وی افزود که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد این مهاجرین از پاکستان اخراج یا به خواست خود برگشته‎اند.

نادر فرهاد سخنگوی کمیشنری عالی ملل متحد در امور مهاجرین در کابل می‎گوید که چالش‎ها بیشتر متوجه آنعده از مهاجرین افغان می‎باشد که فاقد مدرک مهاجرت اند.

فرهاد: افغان‌های با مدرک خوشبختانه با چالشی دست و پنچه نرم نمی‌کنند.
فرهاد: افغان‌های با مدرک خوشبختانه با چالشی دست و پنچه نرم نمی‌کنند.

آقای فرهاد می‎‌گوید:

"من تا جایکه اطلاعات دارم افغان‌های که با مدرک هستند خوشبختانه با چالشی دست و پنچه نرم نمی‌کنند اگر چه نمی‌توانیم رد هم بکنیم . مشکلات هنوز هم بوده در پاکستان مردم هنوز هم بخصوص کسانی که فاقد مدرک هستند از این ناحیه رنج می‌برند."

مهاجرین افغان نه تنها در پاکستان بلکه در ایران نیز با چالش‌های مختلف چون ازار و اذیت، فرستادن آنان به جنگ سوریه و یا هم اخراج اجباری دست و گریبان هستند.

ادارۀ سازمان ملل متحد در امور مهاجرین از حکومت افغانستان و پاکستان می‌خواهد تا مشکلات مهاجرین را مد نظر گرفته و به آن راه حل مناسب دریابند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG