الکوزی: روسیه محصول گمرکی بالای میوۀ افغانستان را معاف کرده‌است

اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که روسیه محصولات گمرگی بالای میوه تازه و خشک افغانستان را معاف کرده‌است.

مسئولان این اتاق می‌گویند این کشور قادر است در یک سال نیم میلیون تن میوۀ تازه به خارج صادر کند.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان روز پنج‌شنبه به رادیو آزادی گفت که روسیه بازار خوب و مناسب برای میوۀ افغانستان است و تلاش می‌شود تا صادرات به این کشور افزایش یابد.

آقای الکوزی افزود که روسیه در این بخش علاقه‌مندی نشان داده و محصولات گمرگی بالای میوه افغانستان را معاف کرده‌است.

الکوزی: در کنار امکانات زمینی باید امکانات هوایی نیز مساعد شود.

آقای الکوزی می‌گوید:

"روس‌ها علاقه‌مندی نشان داده، بالای میوه تازه و خشک ما تمامی محصول گمرگی را از بین برده، در کنار امکانات زمینی باید امکانات هوایی نیز مساعد شود تا اموال خود را به روسیه انتقال بدهیم."

از سوی هم وزارت ترانسپورت و هوانوردی افغانستان می‌گوید آمادگی‌ها برای انتقال محصولات زراعتی افغانستان از طریق هوا به کشورهای دیگر جریان دارد.

حکمت الله قوینچ سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که کار بالای بلند بردن ظرفیت میدان‌های هوایی کابل، هرات، کندهار و مزارشریف جریان دارد و از همین میدان‌های هوایی محصولات زراعتی به خارج صادر خواهند شد.

بر اساس معلومات اتاق تجارت و صنایع، اکنون هشتاد درصد میوۀ تازه و خشک افغانستان به کشورهای پاکستان، هند و ایران صادر می‌شود که با وجود کیفیت خوب به نرخ نازل فروخته می‌شود.

میوه‌جات افغانستان با وجود کیفیت خوب به نرخ نازل فروخته می‌شود.

در همین‌حال شماری از آگاهان اقتصادی می‌گویند که روابط میان افغانستان و پاکستان خوب نیست و ضرور است که حکومت گزینه بدیل برای فروش محصولات‌اش جستجو کند.

عبدالله مایار یکی از این آگاهان می‌گوید:

"تاجران مجبور اند که برای اموال شان بازار خوبتر پیدا کنند، به فکر مه روسیه یکی از این کشور هاست که اوضاع اقتصادی در آن خوب است و به هر قیمت که تاجران بخواهند اموال صادر شدۀ شانرا فروخته می‌توانند."

آقای مایار می‌گوید که اگر برای محصولات زراعتی افغانستان در سطح منطقه و جهان بازار فروش فراهم شود، از یک سو تقاضا به محصولات افغانی در بازارهای خارج بیشتر شده و از سوی دیگر تولیدات در داخل کشور افزایش میابد که این مسئله برای رشد اقتصادی کشور مهم است.

گزارش: نورالله شایان