فیروز: تلاش می‌شود بیماری پولیو تا ختم سال جاری محو گردد

فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامۀ افغانستان

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید واقعات پولیو در کشور نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته‌است.

این وزارت می‌گوید که مراکز تطبیق واکسین پولیو یا فلج اطفال در همه ولایت‌ها فعال است و به همین دلیل واقعات این ویروس در این کشور کاهش یافته‌است.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه روز دوشنبه با گذاشتن سنگ تهداب مرکز اضطراری برای محو پولیو گفت، تلاش می‌شود تا بیماری پولیو تا ختم سال جاری میلادی در این کشور محو گردد.

آقای فیروز می‌گوید:

"تعهد دولت افغانستان این است که پولیو تا اخیر سال توقف کند، ما امسال شش واقعه پولیو در افغانستان را شاهد بودیم، سال‌های گذشته بیشتر بود، این دلالت می‌کند که با تلاش‌های وزارت صحت عامه و همکاران بین‌المللی آن در بخش پولیو به طرف بهبود روان هستیم."

فیروز: تعهد دولت افغانستان این است که پولیو تا اخیر سال توقف کند.

آقای فیروز می‌گوید، در برخی مناطق محدود مانند ساحات سرحدی ولایت ننگرهار وفاداران گروه دولت اسلامی به آنان اجازه نمی‌دهند تا خدمات صحی و تطبیق واکسین‌های پولیو را عملی کنند.​

پولیو یا فلج اطفال نوعی بیماری حاد است که از انسان به انسان از طریق دهن سرایت کرده، سبب معلولیت در کودکان می‌گردد و تداوی ندارد.

فیروز: در برخی مناطق ننگرهار گروه دولت اسلامی به آنان اجازه نمی‌دهند تا خدمات صحی و تطبیق واکسین‌های پولیو را عملی کنند.

وزارت صحت عامه می‌گوید، در سال جاری میلادی شش واقعه پولیو ثبت گردیده و اخیراً واقعات پولیو تنها در افغانستان و پاکستان دیده می‌شود و تلاش‌های مشترک میان این دو کشور و جامعه جهانی برای محو این پدیده جریان دارد.

به گفته وزارت صحت عامه بنیاد بیل و میلاندا گیتس از چند سال به این‌سو در این عرصه با این وزارت همکاری می‌کند و این‌بار سنگ تهداب مرکز ملی عملیات اضطراری برای محو پولیو که ۲.۴ میلیون دالر هزینه برمی‌دارد را گذاشته است.

عصمت‌الله عرب مشاور بخش پولیو این بنیاد می‌گوید، تلاش می‌شود تا با حمایت از وزارت صحت عامه، سازمان صحی جهان و یونیسف پولیو تا اخیر سال روان میلادی در افغانستان، محو گردد.

عرب: بیناد گیتس تمام امکانات که ضرورت است مهیا می‌سازد.

آقای عرب می‌گوید:

"بنیاد گیتس از طریق وزارت صحت عامه، سازمان صحی جهان و یونیسف، تمام امکاناتی که ضرورت است مهیا می‌سازد تا از طریق پرسونل خدماتی، لوژستیکی و آگاهی دهی بتوانیم مرض پولیو را محار کنیم."

آقای عرب می‌گوید، بنیاد گیتس مراکز مشابه را در شهر‌های بزرگ دیگر افغانستان نیز اعمار کرده تا با هماهنگی منظم میان این مراکز بتواند مرض پولیو یا فلج اطفال در افغانستان را از بین ببرد.

وزارت صحت عامۀ افغانسان قبل از این هم از محو این بیماری امیدواری نشان داده‌بود.

ین در حالیست که کشور جاپان نیز سال گذشته برای محو این ویروس ۱۵ عشاریه ۶ ملیون دالر امریکایی با دولت افغانستان کمک کرده‌بود.

بر اساس گزارش‌ها نگرانی‌های که ناشی از جلوگیری از واکسین پولیو حس می‌شد، علمای دین هم در یک گردهمای گفته بودند، از نظر اسلام هیچ ممانعتی برای واکسین پولیو وجود ندارد.

در عین حال وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گوید که در همه سرحدات و امتداد خط دیورند مراکز صحی را فعال ساخته و همه مسافرین توسط مأمورین صحی واکسین می‌شوند.​

گزارش: تمیم اخگر