پدر و مادر زهرا جسد دختر شان‌ را به خاک نمی‌سپارند

پدر و مادر زهرا در خیمه تحصن‌شان

پس از سوزاندن و جان باختن زهرا، خانواده‌اش از پنج روز به این‌سو به هدف عدالت خواهی برای وی در منطقۀ علاوالدین شهر کابل خیمۀ تحصن برپا کرده‌است.

پدر و مادر زهرا می‌گویند تا زمانیکه عاملان قتل دخترش مجازات نشوند، جسد او را دفن نخواهند کرد.

والدین زهرا به رادیو آزادی گفتند دختر شان از سوی خانوادۀ شوهرش سوزانده شده و بعداً در شفاخانۀ استقلال جان باخت.

محمد اعظم پدر زهرا گفت که با دخترش که حامله نیز بوده ظلم صورت گرفته و از حکومت خواست تا عاملین قتل او را مجازات کند.

وی می‌افزاید:

"خواست من این است که انتقام اولادم را بگیرند دوم جان ما در خطر است تا زمانیکه انتقام ما گرفته نشود ما از زیر خیمه بیرون نمی‌شویم و جنازۀ خود را نیز به خاک نمی‌سپاریم تا که جان دهیم همین‌جا می‌مانیم."

محمد اعظم: از چند سال به این‌سو خشونت علیه زهرا از سوی خانوادۀ شوهرش جریان داشته است.

​پدر زهرا گفت که از چند سال به این‌سو خشونت علیه زهرا از سوی خانوادۀ شوهرش جریان داشته و آنان بارها این موضوع را با مسئولین ملکی و امنیتی ولایت غور در میان گذاشته‌است اما به گفتۀ وی به خواست‌شان رسیده‌گی صورت نگرفته‌است.

تازه‌گل مادر زهرا درحالیکه اشک می‌ریخت گفت، دختر باسوادش همواره از سوی خانوادۀ شوهرش لت و کوب و مجبور به انجام کار‌های شاقه می‌شد.

وی خواست‌اش را از حکومت چنین مطرح کرد:

"اگر حکومت صدا و داد مرا می‌شنود همین خواست را دارم که من حق خود و خون زهرا را می‌خواهم هر کسی که این کار را کرده باید به جزایش برسد."

بر اساس معلومات خانوادۀ زهرا، دخترشان که حامله نیز بوده‌ بر علاوۀ انجام کار‌های شاقه، به نیشتر زدن تریاک نیز مجبور می‌شد.

Your browser doesn’t support HTML5

زهرا پس از سوختن جان داد

جسد زهرا در سرد خانۀ شفاخانۀ استقلال نگهداری می‌شود و پدر و مادر‌اش تأکید دارند تا زمانیکه عاملان قتل وی مجازات نگردند جسد او را دفن نخواهند کرد.

فعالان مدنی در کابل نیز می‌گویند تا زمانیکه حکومت عاملان خشونت علیه زهرا را محاکمه نکند، آنان با خانوادۀ زهرا یکجا به اعتراض جهت عدالت خواهی ادامه می‌دهند.

از سوی هم دفتر بین‌المللی حمایۀ اطفال با نشر اعلامیۀ این حادثه را تقبیح کرده و گفته‌است که حکومت باید در مورد اقدام کند.

در این حال نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان می‌گوید که تا کنون دو تن در پیوند به قتل زهرا بازداشت شده‌اند.

دانش: در پیوند به قضیۀ خواهر ما پولیس غور دو تن را بازداشت کرده‌است.

وی گفت:

"در پیوند به قضیۀ خواهر ما پولیس غور دو تن را بازداشت کرده‌است تحقیقات ابتدایی انجام‌ شده و اسناد شان به سارنوالی ارسال‌ شده ما هنوز هم تلاش داریم در پیوند به این قضیه مواردی را بدست بیاریم و به ارگان‌های عدلی و قضایی ارسال می‌کنیم."

زهرا نخستین زنی نیست که در ولایت غور قربانی خشونت‌ها می‌شود بلکه سال گذشته دختری به نام رخشانه نیز در این ولایت توسط مردم در محضر عام سنگسار شد.

Your browser doesn’t support HTML5

پدر و مادر زهرا می‌گویند، جسد دختر شان‌ را به خاک نمی‌سپارند

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید خشونت علیه زنان در برخی مناطق این کشور افزایش یافته و حکومت باید برای جلوگیری آن اقدام جدی نماید.

گزارش: آرزو غیاثی