شاکر: طالبان حلقه محاصرۀ شهر لشکرگاه را تنگ‌تر ساخته‌اند

مقامات افغان می‌گویند، برای جلوگیری از پیشرفت طالبان در هلمند نیروهای اضافی به این ولایت اعزام گردیده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، درگیری‌ها در اطراف شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند اوج گرفته‌است و راه و سرک‌های که به این شهر منتهی می‌شوند، مسدود اند.

کریم اتل رئیس شورای ولایتی هلمند به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفت، جنگجویان طالب پس از چند هفته جنگ شهر لشکرگاه را به طور کامل محاصره کرده‌اند.

شیر احمد شاکر مسئول امنیتی شورای ولایتی هلمند دیشب به رادیو آزادی گفت، با وجود اینکه نیروهای تازه نفس به هلمند رسیده‌اند، اما طالبان حلقه محاصره شهر را تنگ‌تر ساخته‌اند.

آقای شاکر در ادامه صحبت خود با رادیو آزادی گفت، اکنون شهر لشکرگاه در محاصره قرار دارد و نگرانی‌ها به خاطر قِلَت مواد خوراکی در شهر رو به افزایش است.

آقای شاکر می‌گوید:

"مردم ولایت هلمند دچار مشکلات زیاد اند. راه‌های ولایت هلمند و شهر لشکرگاه مسدود اند. مواد خوراکی و غذایی در شهر کم شده و همچنان چند روزیست که در شهر لشکرگاه اکمالات نشده و این شهر در حالت محاصره است."

شیر احمد شاکر مسئول امنیتی شورای ولایتی هلمند که دیروز از خط مقدم جبهه در منطقه چاه انجیر دیدن کرده‌بود به رادیو آزادی گفت، طالبان تمام منطقه را ماین فرش کرده تا جلو پیشروی نیروهای نظامی افغان را بگیرند.

در این حال، عمر زواک سخنگوی والی هلمند علاوه بر جنگ در چاه انجیر ولسوالی نادعلی، حملات جنگجویان طالب بر پوسته‌های دولتی در ولسوالی‌های مارجه و ناوه را نیز تائید کرده گفت:

عمر زواک علاوه بر جنگ در چاه انجیر ولسوالی نادعلی، حملات جنگجویان طالبان بر پوسته های دولتی در ولسوالی های مارجه و ناوه را نیز تائید کرد.

"مخالفین مسلح حملات تهاجمی خود را بالای ولسوالی مارجه، منطقه چاه انجیر در نادعلی و ولسوالی ناوه آغاز کرده‌بودند. اکنون نیروهای ضربتی و کوماندو در ساحه‌های مختلف هلمند داخل نبرد شده و عملیات را آغاز کرده و بر ضد طالبان پیشروی دارند."

اما گزارش‌های از ولسوالی ناوه حاکی از آن اند که جنگ بین طالبان و نیروهای امنیتی افغان در ساختمان ولسوالی و اطراف قوماندانی امنیه تا شام دیروز ادامه داشت.

برخی از گزارش‌ها می‌گویند، طالبان ساختمان ولسوالی را تصرف کرده‌اند اما سخنگوی والی در این مورد چیزی نگفت.

از سوی دیگر، گولیم مولینی رئیس ادارۀ داکتران بدون سرحد گفته که کارمندان‌شان در شهر لشکرگاه را کاهش داده‌اند و در حال حاضر در شفاخانه آن‌ها در محل، تنها خدمات اولیه صحی و جراحی پیش برده می‌شود.

گولیم مولینی رئیس ادارۀ داکتران بدون سرحد

سازمان داکتران بدون سرحد در شهر لشکرگاه یک شفاخانه سه صد بستر دارد.

اما گولیم مولینی نگفت که آن‌ها چه تعداد کارکنان‌شان را از این شهر کاهش داده‌اند.

او در مورد افزایش جنگ‌ها در داخل شهر ابراز نگرانی کرد.

از سوی هم وزارت امور داخله افغانستان می‌گوید، هلمند در یک تهدید روبرو بوده و به این دلیل حکومت مرکزی به هلمند توجه خاص معطوف کرده‌است.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله به خبر گزاری اسوشیتد پرس گفته‌است که معین ارشد وزارت داخله و معاون لوی درستیز نیروهای مسلح افغانستان همین حالا در منطقه حضور دارند.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به خبرگزاری فرانس پرس گفت، نیروهای اضافی به هلمند اعزام گردیده و جنگ جریان دارد.

به گفتۀ وی نیروهای امنیتی افغان تلاش می‌کنند که حملات تهاجمی طالبان را به عقب بزنند.