لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۱

مراد: عملیات نظامی در نادعلی هلمند بخوبی به پیش می‌رود


در حالیکه گزارش‌ها از تشدید جنگ در هلمند و پناه آوردن هزاران نفر به مرکز لشکر گاه در چند روز اخیر خبر می‌دهد، مقام‌های ملکی و نظامی افغان می‌گویند که حملات مخالفین را در چندین جبهه در نزدیکی لشکرگاه عقب زده‌اند و تلفات سنگین به آن‌ها وارد شده‌است.

جنرال مراد علی مراد معاون لوی درستیز اردوی ملی افغانستان در صحبت شب گذشته با رادیو آزادی از چاه انجیر ولسوالی ناد علی در جوار لشکرگاه گفت که عملیات بسیار به خوبی به پیش می‌رود.

جنرال مراد علی مراد معاون لوی درستیز اردوی ملی افغانستان
جنرال مراد علی مراد معاون لوی درستیز اردوی ملی افغانستان

وی گفت:

"بیشترین ساحات از پیش دشمن پس گرفته شده و به دشمن تلفات بسیار سنگین وارد شده‌است. فعلاً نیروهای عملیاتی ما با حمایت قوای هوایی خود افغانستان به پیشروی خود به استقامت‌های که معین است و هدایت داده شده از طرف رهبری خود ما ادامه می‌دهند. ما این عملیات را با تیم همکارهای ما به پیش می‌بریم. عملیات بسیار به خوبی به پیش می‌رود."

جنرال مراد علی مراد افزود که به نیروهای خاص طالبان بنام قطعۀ سرخ که رهبری آن‌ها را به گفتۀ وی خارجی‌ها به عهده دارد هم تلفات سنگین وارد شده‌است.

قبل از این، اعلامیۀ دفتر مطبوعاتی والی هلمند گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی حملۀ وسیع دشمن در ولسوالی ناوه در جنوب لشکرگاه را عقب زده‌اند و در نتیجۀ حملات هوایی بیست و سه نفر از مخالفین مسلح دولت کشته و زخمی شده‌اند.

اعلامیه افزود که مخالفین مسلح صبح دیروز بالای شماری از پوسته‌های امنیتی ولسوالی ناوه حمله کردند که با مقاومت شدید نیروهای امنیتی روبرو شدند.

اعلامیۀ دفتر مطبوعاتی ولایت هلمند گفت، مخالفان مسلح دولت که توان جنگ مستقیم را ندارند با ماین‌گذاری در اماکن عامه و سرک‌ها به غیر نظامیان تلفات وارد می‌کنند.

ولی شورشیان طالب هنوز در این مورد تبصره نکرده‌اند.

تشدید جنگ در ماه‌های اخیر در هلمند ده‌ها هزار تن را بی‌خانمان ساخته‌است. از این جمله هزاران تن به مرکز لشکرگاه پناه آوردند.

مقامات از کمبود مواد غذایی و آب آشامیدنی صحی در شهر شکایت می‌کنند.

عبدالمجید آخوند زاده معاون شورای ولایتی هلمند در بارۀ وضعیت این بی‌جا شده‌گان به رادیو آزادی چنین گفت:

"مردم به علت جنگ از ولسوالی‌های هلمند کوچیده‌اند. تقریباً بیش از هفتاد هزار خانواده بی‌خانمان شده‌اند. به لشکرگاه آمده‌اند یا به ولایت‌های همجوار هلمند رفته‌اند. در خیمه‌ها زنده‌گی می‌کنند آب و غذا ندارند."

عبدالمجید آخوند زاده بدون اینکه از کدام کشور بخصوص نام ببرد گفت که استخبارات منطقه در جنگ هلمند دست دارد و تلاش می‌کند تا شورای کویته را به شمال هلمند انتقال دهد.

نزدیک شدن جنگ به مرکز لشکرگاه ساکنان این شهر را هراسان ساخته‌است.

XS
SM
MD
LG