HRW: نیرو‌های افغان از مکاتب ملکی به حیث سنگر کار می‌گیرند

سازمان بین المللی دیده‎بان حقوق بشر می‎گوید قوای امنیتی افغانستان از مکاتب همچون سنگر، پناه گاه و پوسته‎های نظامی استفاده می‎کنند.

در گزارش این سازمان که روز چهارشنبه به نشر رسید آمده‎است که قوای امنیتی افغان حد اقل در ولایت بغلان در مکاتب جابجا شده‎اند که با این کار حیات شاگردان را به خطر رو به رو می‎سازند.

سازمان بین‌المللی دیده بان حقوق بشر یا هیومن رایتس واچ می‎گوید نظامیان افغان با این اقدامات زنده گی شاگران مکتب را به خطر رو به رو می‎سازند.

در شمال افغانستان در ولایات کندز و بغلان نسبت به دیگر ولایت امنیت بدتر است و یک تعداد از ولسوالی‎های این دو ولایت در دست طالبان مسلح می‎باشند.

هیومن رایتس واچ در گزارش اخیر خود نوشته‎است در ولایت بغلان دست کم در ۱۲ مکتب قوای امنیتی افغان مستقر می‎باشند و یا در این مکاتب پوسته ساخته‎اند که این عمل خطر حملات مسلحانه را بر شاگران و معلمین این مکاتب بیشتر می‎سازد.

در بغلان دست کم در ۱۲ مکتب قوای امنیتی افغان مستقر می‌باشند.

نظر به ارقام رسمی در افغانستان ۱۶ هزار مکتب وجود دارد ولی ۷۰۰ آن‎ها بسته می‎باشند. حد اقل ۸ میلیون متعلم در این مکاتب مشغول درس می‎باشند. دیده بان حقوق بشر در گزارش خود به راپور سازمان ملل متحد اشاره می‎کند که گفته است ۲۰ موردی دیده شده‎است که قوای امنیتی افغان از مکاتب و یا محلات نزدیک مکاتب بر مخالفین مسلح فیر کرده‎اند.

سازمان دیده بان حقوق بشر از حکومت افغانستان و قوای امنیتی این کشور خواسته‎است که از مؤسسات تعلیمی بحیث مراکز نظامی استفاده نکنند و شاگردان، معلمین و بطور عموم سیستم معارف افغانستان را به خطر بیشتر رو به رو نسازند.

به نوشته سازمان دیده بان حقوق بشر موجودیت قوای نظامی در مکاتب از همه بیشتر به تعلیم دختران مشکل ایجاد می‎کند زیرا کمتر خانواده‎ها پیدا می‎شوند که به دختران خود اجازه رفتن به چنین مکاتب را بدهند. در این گزارش خود دیده بان حقوق بشر از قوای امنیتی افغان خواسته است که نه تنها از مکاتب همچون پوسته استفاده نکند، بلکه کسانی را که این عمل را انجام می‎دهند بدون در نظر داشت رتبه نظامی به جوابگویی بکشانند.

نظر به ارقام رسمی در افغانستان ۱۶ هزار مکتب وجود دارد.

استفاده از مکاتب بحیث مراکز نظامی کاملا خلاف مقررات وزارت دفاع افغانستان می‎باشد.

این سازمان از طالبان هم‎خواسته است که از حملات بر مکاتب، شاگردان مکتب و کارمندان معارف خود داری کنند. به نوشته گزارش تعلیم با امنیت حق تمام اطفال است اما در افغانستان یک تعداد زیاد اطفال به خاطر بی امنیتی از این حق محروم می‎شوند.

به نوشته گزارش هیومن رایتس واچ شاگردان مکاتب بخاطر رفتن به مکتب هر روز خطر حتمی حیاتی را قبول می‎کنند.

این در حالیست که بر اساس گزارش‌ها پیش از این نیز نیروهای افغان از مکاتب ملکی برای اهداف نظامی کار گرفته‌اند.

سازمان جهانی دیده بان حقوق بشر می‎گوید حضور نظامیان در مکاتب یک تهدید دیگری می‎باشد که شاید تعداد زیاد اطفال افغان را از تعلیم دور بسازد و به این ترتیب یک نسل دیگر افغان به خطر بیسوادی مقابل شوند.