محقق: بحران سیاسی، بحران‌ امنیتی و اقتصادی را چند برابر میکند

معاون دوم ریاست اجرائیه حکومت افغانستان می‎گوید، اگر وضعیت سیاسی بسوی بحران برود، به نفع هیچ‎کس نخواهد بود.

محمد محقق روز جمعه در دومین کنفرانس"شبیه سازی ملل متحد"درکابل بدون آنکه از فرد مشخصی نام ببرد گفت که تصور برخی ها که گویا می‎توانند یک جانبه پیش بروند، درست نیست.

وی تأکید می‌کند که اگر تجزیه در دولت پیش بیاید نیروهای امنیتی نخواهند توانست تا در برابر تروریزم مقابله کنند.

محقق می‎گوید اگر بحران سیاسی به وجود بیاید، بحران امنیتی و اقتصادی را چندین برابر خواهد ساخت.

اظهارات آقای محقق ظاهراً اشارهء به آدرس ریاست جمهوری افغانستان، به دنبال اختلاف‎های سیاسی در کشور دانسته شده‎است.

وی افزود:

"اقتصاد خراب است، وضعیت امنیتی شکننده و سراسری است، در کنار آن اگر بحران سیاسی هم پدید بیاید او هم مصیبت‎است این مسئله کمر مردم را خواهد شکست، اگر در دولت یک تجزیه پیش میآید دست عسکر و صاحب منصب کار نخواهد کرد تا با تروریزم بجنگد، اگر این وضعیت را بهتر کردید که خوب، اما اگر کسانی بازهم مشوره دادند به بعضی‎ها که نخیرما می‎توانیم یک جانبه پیش برویم، اگر این مسئله آغاز شد، شروع مسئله همان و سقوط هم همان."

این سخنان در حالی بیان می‎گردد که اخیرا اختلافاتی میان ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه به میان آمده‎است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه در ملاقات اش به روز چهارشنبه با رئیس جمهور اشرف غنی اختلاف نظرها وپیشنهادات مشخص اش را بیان کرده است.

ریاست جمهوری افغانستان حرف‎های آقای عبدالله را خلاف موازین و روحیه دولتداری عنوان کرد بود.

ریاست اجرائیه گفته که قرار است در دیدار دومی دو رهبر، رئیس جمهور نظرش را در این مورد ارائه کند و در جلسه سومی انتظار میرود دو طرف به نتیجه برسند.

رئیس اجرائیه نزدیک به ده روز قبل اعتراض کرد که رئیس جمهور در ظرف چند ماه یک بار هم با وی گفتگوی رو در رو انجام نداده‌، عبدالله عبدالله همچنان آقای غنی را به عدم تطبیق تفاهمنامه حکومت وحدت ملی متهم ساخت.

اما ریاست جمهوری افغانستان حرف‎های آقای عبدالله را خلاف موازین و روحیه دولتداری عنوان کرد.

در این حال برخی از آگاهان سیاسی می‎گویند بسیاری بحران‎ها برخاسته از اختلافات داخلی اند و به باور آنان، تداوم اختلافات می‎تواند پیامدهای بسیار منفی داشته باشد.

جاوید کوهستانی آگاه مسایل سیاسی و امنیتی به رادیو آزادی گفت تداوم اختلافات می‎تواند پیامدهای بسیار منفی داشته باشد.

کوهستانی: وقتی در درون یک نظامی سیاسی اجماع موجود نباشد یقینا بحران شکل می‎گیرد و تداوم بحران می‎تواند تأثیرات و پیامدهای بسیار منفی را بر زندگی مردم داشته باشد.

وی افزود:

"وقتی در درون یک نظامی سیاسی اجماع موجود نباشد یقینا بحران شکل می‎گیرد و تداوم بحران می‎تواند تأثیرات و پیامدهای بسیار منفی را بر زندگی مردم داشته باشد که مهاجرت‌های دسته جمعی مردم ما به بیرون از افغانستان، همچنان مداخلات سریع پاکستان، حملات دومدار طالبان وجنگجویان لشکر طیبه این‎ها همه برخاسته از عدم هماهنگی در رهبری حکومت افغانستان است."

برخی از آگاهان دیگر نیز به همین باورند که ادامه اختلاف میان سران حکومت وحدت ملی می‎تواند تا حدی بحران آفرین باشد اما تأکید می‎کنند که آنان باید از طریق ادامهگفتگوها به حل اختلافات شان بپردازند.

بشیرهاتف یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت در غیر آن ادامه این اختلافات سبب خواهد شد تا افراد فرُصت طلب دست به تضعیف نظام بزنند.

گزارش: سحرلیوال