موج تازه پناهجویان بسوی اروپا

تصاویر تکان دهنده که اخیراً در ارتباط به تلاش‎ها برای نجات جان مهاجران و پناهجویان از بحیره مدیترانه به نشر رسیده، یکبار دیگر بحران بی پایان پناهنده گان اروپا را بر ملا می‎سازد.

تنها در دو روز گذشته بیش از ده هزار مهاجر و پناهجو با کشتی‎های آسیب پذیر از سواحل لیبیا خود را به اروپا رسانده‎اند.

بحران پناهنده‎گان در اروپا جوانب مختلف دارد یکی از این مشکلات مسیر ورود پناهجویان به کشورهای اتحادیه اروپا است که آن‎ها با پذیرفتن خطرات، راه خود را از خشکه به آب و از آب به خشکه تغییر می‎دهند.

بر اساس معلومات اداره بین المللی مهاجرت امسال ۳۰۰ هزار مهاجر غیرقانونی و پناهجو بحیره مدیترانه را عبور کرده وارد اروپا شده‎اند که این رقم کمتر از یک ملیون پناهجو است که سال گذشته داخل این قاره شده‎اند.

سال ۲۰۱۵ میلادی صدها هزار نفر که بیشتر آن‎ها را پناهجویان سوری تشکیل می‎دادند، از راه ترکیه به جزایر یونان و از آن‎جا از طریق کشورهای بالکان به جرمنی و دیگر کشورهای شمال اروپا رسیدند.

این پناهجویان خواهان باز شدن سرحدات سربیا و هنگری هستند.

اما بسته شدن سرحدات کشورهای شرق اروپا و موافقتنامه جنجالی بین اتحادیه اروپا و ترکیه، جلو پناهجویانی را گرفت که از راه یونان به کشورهای اتحادیه اروپا وارد می‎شدند.

ولی هنوزهم تعداد از آن‎ها در کشورهای بالکان زندگی می‎کنند که بیشتر شان اتباع کشورهای سوریه، افغانستان و عراق اند.

این پناهجویان خواهان باز شدن سرحدات سربیا و هنگری هستند.

چند تن از افغانانی که در سرحدات سربیا هنگری تجمع کرده در صحبتی با خبرگزاری رویترز می‎گویند:

"ما از حکومت هنگری می‎خواهیم که سرحدات خود را باز کند. زیرا، در حال حاضر وضعیت بشری در شهر بلگراد خیلی وخیم است. همه کمپ‎ها از مهاجران پرشده و ما در سرک‎ها، کوچه‎ها و زیر پل‎ها بدون نان و آب می‎خوابیم.

اینجا شرایط زندگی خیلی خراب است ، تعداد زیاد مردم در اینجا تجمع کرده‎اند. من از مقامات هنگری می‎خواهم که سرحدات خود را باز کنند. زیرا در اینجا هوا خیلی سرد است، ما اتاق نداریم، آب و نان نداریم. تعداد زیادی از کودکان و خانواده‎اند که جای برای خوابیدن ندازند.

موضوع اساسی ما این است که سرحد هنگری باز شود. ما فقط همین را می‎خواهیم."

اما تعدادی دیگر که از کشورهای افریقایی این مسیر را طی می‎کردند، راه خود را تغییر داده بار دیگر راه بحری را در پیش گرفته اند که این راه پر خطر ترین مسیر به شمار می‎رود.

بر اساس گزارش اداره مهاجرت بین المللی از سال ۲۰۱۴ به این سو، بیش از ۱۰ هزار پناهجو و مهاجر غیرقانونی که می‎خواستند، بحیره مدیترانه را عبور کنند، غرق شده، هلاک گردیده‎اند.

فاجعه و بد بختی‎های انسانی ناشی از بحران مهاجرت اکثراً مستند گردیده و عکس‎ها و تصاویر آن به نشر رسیده‎اند. این موضوعباعث شده تا جامعه بین المللی از کشورهای بزرگ بخواهد که به این بحران پایان دهند.