پویا: در هفته اخیر هشت مورد خشونت با خبرنگاران رخ داده‌است

برخی نهادهای حمایت از رسانه‎ها و ژورنالستان در افغانستان می‎گویند، در هفته اخیر هشت مورد خشونت با خبرنگاران به وقوع پیوسته‎است.

نهادهای زیر نام بازار رسانه‎ها و شورای ژورنالستان در نشست خبری به روز سه شنبه موارد خشونت با خبرنگاران را محکوم کرده و تاکید نمودند که دوام این خشونت‎ها به کار خبر رسانی در کشور زیان می‎رساند.

این نهادها و خبرنگاران در کشور از رویدادهای خشونت با خبرنگاران نگران‎اند.

حامد پویا مسئول نهاد زیر نام بازار رسانه‎ها به روز سه شنبه به رسانه‎ها گفته‎است، در کنار وعده‎های حکومت برای تامین امنیت خبرنگاران تنها در هفته اخیر هشت مورد خشونت با خبرنگاران صورت گرفته‎است که عامل بیشتر آن مسئولان دولتی‎اند.

پویا: حدود هشت نفر مورد خشونت قرار گرفته و این خشونت‎ها شامل تهدید به مرگ است، بازداشت است و لت و کوب و قصد به اختظاف است.

وی افزود:

" متاسفانه یک هفته گذشته بدترین شرایط علیه خبرنگاران، رسانه‎ها و آزادی بیان بود، در حدود هشت نفر مورد خشونت قرار گرفته و این خشونت‎ها شامل تهدید به مرگ است، بازداشت است و لت و کوب و قصد به اختظاف است."

به گفته وی این رویدادها در ولایت‎های کابل، غور، تخار، زابل و غزنی صورت گرفته‎است.

نهاد بازار رسانه‎ها می‎گوید، اگر این رویدادها به گونه جدی بررسی نشود زیان جدی به کار رسانه یی وارد خواهد کرد.

این در حالی است که پیش از این هم شماری از نهادهای حمایت از رسانه‎ها در افغانستان از موارد خشونت با خبرنگاران اظهار نگرانی کرده و گفته بودند که موارد خشونت با خبرنگاران در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال‎های قبل دو برابر افزایش یافته‎است.

در گوشه دیگری از شهر کابل نهاد زیر نام شورای ژورنالیستان در کنار این‎که افزایش خشونت با خبرنگاران را محکوم می‎کند، از وضعیت زندگی خبرنگاران در مناطق جنگ زده نیز اظهار نگرانی می‎کند.

مقام‎های افغان می‎گویند، برای مصونیت رسانه‎ها و خبرنگاران کار می‎کنند و در این باره حکومت در نشست سازمان ملل متحد نیز صدای خود را بلند کرد.

حفیظ الله بارکزی رئیس شورای ژورنالستان افغانستان به روز سه شنبه در یک نشست خبری گفت، به نسبت جنگ‎های اخیر مشکلات خبرنگاران افزایش یافته و باید حکومت در این زمینه همکاری کند.

او افزود:

" حالا بحث خسارات جانی، خسارات مالی، امنیت روانی از دید حقوق بشر و دین اسلام است که این ژورنالستان ما که با فامیل‎های شان آمدند خساراتی‎که خانه‎های شان تخریب شده، رادیوهای شان دچار مصیبت شده، تمام وسایل شان را از دست دادند، جبران خساره کی می‎دهد؟ "

مقام‎های افغان می‎گویند، برای مصونیت رسانه‎ها و خبرنگاران کار می‎کنند و در این باره حکومت در نشست سازمان ملل متحد نیز صدای خود را بلند کرد.

به گفته این مقام‎ها، میان حکومت و نهادهای حمایت از رسانه‎ها کمیته مشترک ایجاد شده‎است.

نجیب الله شریفی رئیس این کمیته به رادیو آزادی گفته‎است، بالای طرزالعملی کار می‎شود تا برای مصونیت خبرنگاران و رسانه‎ها تلاش‎ها بیشتر شود.