لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۵

بارکزی: خشونت علیه خبرنگاران در سالجاری افزایش یافته است


شورای ژورنالیستان افغانستان می‌گوید، در سالروان گراف خشونت علیه خبرنگاران در مقایسه با سال گذشته ۵۵ درصد بیشتر گردیده‌است.

حفیظ الله بارکزی رئیس این شورا روز دوشنبه در یک نشست خبری از حکومت خواست تا عاملین خشونت علیه خبرنگاران را شناسایی و محاکمه نماید.

وی در مورد گفت:

" در سالروان خشونت علیه خبرنگاران افزایش یافته، قتل و لت و کوب خبرنگاران شامل این خشونت‌ها می‌باشد، ما از حکومت می‌خواهیم که لطف کرده تطبیق قانون را آغاز کند و اگر به امنیت خبرنگاران توجه نشود قضیه عام می‌شود و هر زورمند بالای خبرنگاران فشار میآورد یعنی ۵۵ درصد خشونت علیه خبرنگاران افزایش یافته است."

یکی از خبرنگاران افغان در بامیان
یکی از خبرنگاران افغان در بامیان

آقای بارکزی همچنان گفت، قتل، تهدید و لت و کوب از جمله خشونت‌های است که از سوی برخی زورمندان، مخالفین مسلح، نیروهای امنیتی و مقامات ملکی علیه خبرنگاران صورت گرفته است.

در حال حاضر در افغانستان ۷۵ شبکه تلویزیونی و ۲۰۰ رادیو و صد‌ها نشریه چاپی فعالیت می‌کند و به اساس معلومات مقامات حکومتی ده هزار خبرنگار در این نهاد‌ها مشغول کار هستند.

تازه‌ترین مورد خشونت علیه خبرنگاران، لت و کوب خبرنگار تلویزون میوند از سوی رئیس یکی از پوهنتون‌های خصوصی در کابل می‌باشد.

نصیر نیکزاد میزبان برنامه‌های سیاسی تلویزیون میوند به خبرنگاران گفت، این مشکل به میانجیگری سران قومی و مقامات حکومتی حل گردیده‌است.

وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز خشونت علیه خبرنگاران را تائید کرده می‌گوید، تلاش‌ها بخاطر پائین آوردن گراف خشونت علیه خبرنگاران آغاز شده‌است.

در همین حال ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، تلاش‌ها آغاز گردیده تا موانع که سد راه خبرنگاران است، برداشته شود تا آنها در یک فضای امن به کار های شان ادامه دهند.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور به رادیو آزادی گفت، حکومت بخاطر مصونیت خبرنگاران تدابیر جدی گرفته است.

وی گفت:

" از جمله طرزالعمل مصونیت خبرنگاران در شورای امنیت ملی نهایی شده و معاون دوم رئیس جمهور در مجموعه بین‌المللی خواهان نماینده ویژه برای مصونیت خبرنگاران است که این از تعهدات حکومت که راجع به مصونیت خبرنگاران دارد."

شورای ژورنالیستان افغانستان می‌گوید، اگر حکومت بخاطر جلوگیری خشونت علیه خبرنگاران اقدام نکند، آزادی بیان که یکی از دستآوردهای مهم عنوان می‌شود با چالش مواجه می‌گردد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG