کار کمیته مشترک حزب اسلامی و شورای عالی صلح چه وقت آغاز میشود؟

نزدیک به بیست روز از امضای توافق‌نامه صلح میان محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی می‌گذرد اما تا هنوز کمیته مشترک دو طرف برای تطبیق مواد این موافقتنامه کارش را آغاز نکرده‌است.

یک عضو هیئت مذاکره کننده صلح حزب اسلامی می‌گوید، احتمالاً امروز رئیس جمهور فرمان ایجاد کمیته مشترک حزب اسلامی و شورای عالی صلح را امضا می‌کند.

عتیق الله صافی عضو هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی به روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، با امضای این فرمان کارهای عملی برای تطبیق مواد موافقتنامه صلح میان حزب اسلامی و حکومت سرعت خواهد یافت.

وی افزود:

"چیزی نگرانی وجود ندارد، امکان دارد که امروز همان فرمان صادر شود قسمی که به ما وعده دادند، دیروز با شورای امنیت صحبت داشتیم وعده دادند که امروز فرمان صادر می‌شود."

حزب اسلامی و حکومت افغانستان به تاریخ هشتم ماه میزان توافق‌نامۀ صلح را به امضا رساندند

توافقنامۀ که بر اساس آن حزب اسلامی از جنگ دست می‌کشد و حکومت افغانستان نیز تحریم‌های وضع شده جهانی را بر این حزب بر می‌دارد.

برای تطبیق مواد توافق‌نامه نیاز است تا کمیته مشترک میان حزب اسلامی و شورای عالی صلح افغانستان ایجاد شود.

در این حال هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور هر چند در مورد زمان این کمیته چیزی نمی‌گوید اما تأکید می‌کند که فرمان ایجاد این کمیته به زودی از سوی رئیس جمهور امضا خواهد شد.

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

وی گفت:

"فرمان در باره ایجاد کمیته مشترک حزب اسلامی و شورای عالی صلح روی محتوایش کار جریان دارد و زیر پروسس است و به زودی نهایی می‌شود و رئیس جمهور امضا می‌کند."

مقام‌های حکومت افغانستان گفته اند، مواردیکه نیاز به امضای فرمان ندارد پیش از این میان حزب اسلامی و حکومت افغانستان به حالت اجرایی در آمده‌اند اما با امضای این فرمان به گفته آنان کار های عملی برای تطبیق توافق‌نامه صلح میان این حزب و حکومت آغاز خواهد شد.

نصرت پارسا