نگرانی‎ها در مورد گسترش فعالیت گروه داعش در شمال افغانستان

برخی نماینده‌های مردم ولایات شمالی در ولسی جرگه از حضور داعش در مناطق‌شان ابراز نگرانی کرده می‌گویند، هدف این گروه اینست تا از این طریق به کشورهای آسیایی میانه نفوذ کنند.

موجودیت مخالفین مسلح به خصوص داعش در ولایات شمالی افغانستان کشورهای همسایه مانند چین و تاجکستان را نگران ساخته و هر دو کشور روز پنجشنبه تمرینات نظامی مشترک‌ شان را در نزدیک سرحد با افغانستان آغاز کرده‌اند.

فتح الله قیصاری عضو کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، علاوه بر طالبان حضور داعش در ولایات کندز، بلخ و فاریاب احساس می‌‍شود.

وی گفت:

" مردم شمال خاصتاً ولایات شمال در مجموع افغانستان از موجودیت طالب و بیشتر از گروه داعش نگرانی دارند حضور‌ شان بیشتر شده در مرز‌های کندز، مزار، فاریاب و ولایات همجوار و می‌خواهند در آسیایی میانه نفوذ پیدا کنند."

وزارت دفاع تاجکستان می‌گوید، حدود ده هزار سرباز با وسایط نظامی و هلیکوپترها در تمرینات مشترک نظامی در نزدیکی سرحد با افغانستان اشتراک دارند.

مقامات تاجکستان پیش از این نیز گفته بودند که علاوه بر این، چین بخاطر مصونیت ۱۳۰۰ کیلومتر سرحد میان افغانستان و تاجکستان برخی تأسیسات را ایجاد می‌نماید.

در آغاز سال روان میلادی کشورهای نامبرده به گونه مشترک با افغانستان و پاکستان به هدف مبارزه با تروریزم یک ایتلاف مشترک را ایجاد کرده‌اند.

برخی از کشورهای آسیای میانه که با ایالت‌های مسلمان نشین چین همسرحد هستند نیز در این اواخر شاهد حملات گروهای اسلامی بوده‌اند.

در همین حال عتیق الله امرخیل یک تن از کارشناسان امور نظامی می‌گوید، هم اکنون چین از نفوذ گروه داعش در افغانستان و از آن طریق در آسیای میانه هراس دارد و به همین دلیل بر ضد آن به سطح منطقه اقدامات می‌کند.

عتیق الله امرخیل کارشناس مسایل سیاسی و نظامی

وی گفت:

" چین، تاجکستان و روسیه از موجودیت داعش خطر زیاد احساس می‌کنند و امکان دارد که وضعیت در تاجکستان بسیار زود متشنج شود زیرا در آنجا از قبل هم گروه‌های اسلامی وجود داشت، داعش بر کشورهای نامبرده مانند یک دیوار کانکریتی است که امریکا آنرا ساخته است."

در عین حال وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، آنها از آغاز تمرینات نظامی مشترک چین و تاجکستان با خبر اند و آن تمرینات در خاک خود‌ شان آغاز شده‌است.

جنرال دولت وزیری سخنگوی این وزارت یکبار دیگر اطمنیان می‌دهد که آنها هیچگاه اجازه نمی‌دهند که مخالفین مسلح فعالیت شانرا از طریق افغانستان به کشورهای همسایه گسترش دهد.

وزیری: اجازه نمی‌دهیم که مخالفین مسلح فعالیت شانرا از طریق افغانستان به کشورهای همسایه گسترش دهند.

وی افزود:

" تاجکستان گاهی با چین و گاهی هم با روسیه تطبیقات می‌کند، اما آنها هیچ وقت به افغانستان نمی‌آیند بلکه در خاک‌شان تمرینات می‌کنند ما از این مسئله خبر داریم و ما برای کشورهای دیگر اطمنیان می‌دهیم که به هیچ مخالف مسلح اجازه داده نمی‌شود که از خاک افغانستان در امور داخلی آنها مداخله نمایند.، اما لازم است که بخاطر سرکوب آنها آن کشور‌ها با ما همکاری نمایند."

عتیق الله امرخیل کارشناس مسایل نظامی می‌گوید، اینکه به داعش با چشم پدیده غربی دیده می‌شود ممکن این مسئله یکبار دیگر افغانستان را به میدان رقابت نیروهای بین‌المللی مبدل سازد.

وی به سیاسیون کشور پیشنهاد می‌کند تا جهانیان را به افغانستان بخاطر تعقیب یک هدف مشترک دعوت کند در غیر آن به گفته وی وضعیت افغانستان از این بدتر خواهد شد.

فرشته ندا