آیا دونالد ترمپ می‌تواند سرنوشت شکیل افریدی را تغییر دهد؟

محکمه پاکستان در سال ۲۰۱۲ میلادی شکیل افریدی را به ۳۳ سال زندان محکوم کرد اما این حکم در سال ۲۰۱۴ تغییر کرد و مدت زندان او به ۲۳ سال کاهش یافت.

شکیل افریدی به جرم پرداخت پول به یک گروه افراطی در منطقه قبایلی خیبر زندانی شده‌است.

شکیل افریدی۵۰ ساله می‌گوید، گناهی را انجام نداده است و اعضای خانواده او می‌گویند، زمانیکه افریدی در ۲۰۰۸ میلادی از سوی گروه لشکر السلام اختطاف شده بود، پرداخت پول یگانه راه نجات او گردید.

شکیل افریدی

شکیل افریدی در ۲۰۱۱ میلادی از سوی اداره استخبارات پاکستان، مدتی کوتاهی پس از کشته شدن اسامه بن لادن دستگیر شد.

دستگیری او با راه اندازی کمپاین واکسیناسیون جعلی برای پیگیری اسامه بن لادن ارتباط داشت.

یک هیئت پاکستانی که حمله بالای منزل اسامه از سوی نیرو‌های خاص امریکا را بررسی می‌کرد در آن زمان پیشنهاد کرد که شکیل افریدی باید به جرم خیانت به کشورش محاکمه شود.

دونالد ترمپ در ماه اپریل در جریان مبارزات انتخاباتی خود گفت، در صورت برنده شدن او برای آزادی شکیل افریدی مداخله خواهد کرد.

ترمپ گفته بود: " فکر می‌کنم که افریدی را در دو دقیقه آزاد می‌کنم."

او به فاکس نیوز گفت: "به آنها خواهم گفت که او را آزاد کنند و مطمین استم که آنها او را آزاد می‌کنند، زیرا ما برای پاکستان کمک زیاد فراهم می‌کنیم."

رستم شاه مومند سفیر پیشین پاکستان در افغانستان به رادیو آزادی گفت، اگر آقای ترمپ واقعاً در پی آزادی شکیل افریدی باشد، احساسات مردم پاکستان را جریحه دار خواهد ساخت.

وی افزود:

" این تأثیر بسیار منفی را در پاکستان بجا خواهد گذاشت، مردم مزاحمت خواهند کرد و اگر افریدی آزاد شود عصبانی خواهند شد. در صورتیکه ترمپ تعهد را که کرده بجا کند اینجا حس نفرت علیه امریکا افزایش می‌یابد."

ادعای آقای ترمپ برای آزادی شکیل افریدی واکنش تند را در اسلام آباد برانگیخت، چوهدری نثار علی خان وزیر داخله پاکستان از دونالد ترمپ خواست تا به استقلالیت پاکستان احترام داشته باشد.

چوهدری نثار در آن زمان گفت: "بر خلاف تصور نادرست آقای ترمپ، پاکستان یک مستعمره امریکا نیست."

چوهدری نثار همچنان گفت: " سرنوشت شکیل افریدی را محاکم و حکومت پاکستان تعیین خواهد کرد."

اکنون که دونالد ترمپ برنده انتخابات ریاست جمهوری امریکا شده است، بنابر گزارش‌ها برعلاوه تعجب، برخی کشور‌ها را نگران هم ساخته است که یکی آن پاکستان است.

گفته می‌شود که اگر دونالد ترمپ گفته‌هایش را در مورد آزادی شکیل افریدی عملی کند، ممکن آقای افریدی نه تنها از بند آزاد شود بلکه برای همکاری با امریکا تقدیر و تمجید هم شود.