هندو: هند می‌خواهد طیارات کهنه افغانستان را ترمیم کند

رسانه‌های هند می‎گویند، این کشور می‎خواهد با افغانستان در زمینۀ فراهم‌آوری پرزه‌ها و نیز ترمیم هلیکوپترهای که از دوران شوروی وقت در افغانستان باقی مانده‎اند، کمک کند.

به همین ترتیب، بر اساس گزارش‎ها، هند در بخش حفظ و ترمیم چهار هلیکوپتر که امسال به افغانستان داده‎است نیز کمک خواهد کرد.

به گزارش روزنامۀ هندو، قرار است نریندرا مودی صدراعظم هند در حاشیۀ کنفرانس قلب آسیا که در ماه آینده برگزار می‌گردد درین مورد با رئیس جمهور افغانستان و نیز نماینده‎گان روسیه به تفصیل صحبت کند.

قرار است این نشست با اشتراک نماینده‎گان از افغانستان، هند و وزیران دیگر کشورهای منطقه در سوم و چهارم ماه دسمبر در شهر امرتسر هند برگزار شود.

درین کنفرانس، نماینده‎گان روسیه هم اشتراک خواهند کرد.

منابع وزارت دفاع هند به روزنامۀ هندو گفته‎اند که دو تیم فنی نیروی هوایی هند برای دیدن طیاره‎های ترانسپورتی و هلیکوپترهای غیرفعال باقی مانده از زمان شوروی سابق در افغانستان ماه گذشته ازین کشور دیدن کردند.

یکی از هلیکوپترهای که هند امسال به افغانستان داده‎است.

بر اساس گزارش، در افغانستان حداقل ۴۰ تا ۵۰ طیارۀ ترانسپورتی موجودند که از چندین سال به این‌طرف غیر فعال بوده و به پرزه نیاز دارند.

منابع وزارت دفاع هند گفته‎اند که هیئت تخنیکی این کشور فهرست نیازمندی‌های طیاره‌های موجود در افغانستان را تهیه کرده و درین مورد با مقام‌های روسی صحبت خواهند کرد.

منابع همچنین گفته‎اند که کارشناسان روسی با توجه به مودل‌های طیاره‌های موجود در افغانستان پرزه‌های مورد نیاز را به آنان خواهند فروخت.

حکومت افغانستان تاکنون چندین بار خواهان همکاری هند در بخش وسایل نظامی با این کشور شده‎است.

در ماه اگست امسال جنرال قدم‌شاه شهیم لوی درستیز اردوی افغانستان در سفرش به هند در مورد فهرست نیازمندی‌های افغانستان در بخش نظامی با مقام‌های هندی صحبت کرد که بعداً دو طرف در جریان سفر رئیس جمهور افغانستان به دهلی جدید در ماه نومبر امسال به توافق رسیدند.

افغانستان از هند خواسته‎است که هلیکوپترهای جنگی، مرمی‌های توپخانه و پرزه‌های مورد نیاز را در اختیار حکومت افغانستان قرار دهد و همچنان برخی از کارخانه‌ها و سلاح‌های زمان شوروی سابق را ترمیم کند.