مشرانو جرگه: تقویت سیستم ترانسپورت اقتصاد افغانستان را رونق می‌دهد

دست آوردهای حکومت وحدت ملی در بخش‌های اقتصادی بخصوص در زمینه ترانسپورت و گسترش تجارت با استقبال مشرانو جرگه روبرو گردید.

شماری از اعضای این جرگه با اشاره به افتتاح خط آهن میان افغانستان و ترکمنستان در نشست عمومی روز سه‌شنبه گفتند که وصل شدن افغانستان با کشورهای منطقه، اقتصاد این کشور را رونق می‌دهد.

حسیب‌الله کلیمزی معاون دوم این جرگه که ریاست این نشست را نیز بر عهده داشت گفت که حکومت افغانستان باید برای تقویت سیستم ترانسپورت این کشور تلاش‌های بیشتر را انجام دهد.

کلیمزی: افتتاح خط آهن آتامرات - آقینه برای حکومت وحدت ملی یک دستاورد خاص است.

وی افزود:

"این برای دولت جمهوری اسلامی افغانستان بخصوص برای حکومت وحدت ملی یک دست‌آورد خاص است و ما بالای آن افتخار می‎کنیم و بسیار خرسند می‌باشیم. امیدوار هستیم تا پروژه‌های مشابه در مناطق دیگر افغانستان اگر بنادر شمال است و یا بنادر جنوب تطبیق گردد."

خط آهن آتامرات-آقینه که روز دوشنبه از سوی رؤسای جمهور افغانستان و ترکمنستان افتتاح شد بیش از ۹۳ کیلو متر طول دارد و حدود سه اعشاریه پنج کیلو متر آن در خاک افغانستان امتداد یافته‌است.

این راه آهن افغانستان را از طریق ترکمنستان با کشور های آسیای میانه و از آن‌جا با اروپا وصل می‌کند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان بارها گفته‌است که تلاش دارد تا این کشور را به پل اتصال میان کشورهای آسیای جنوبی و آسیای میانه مبدل سازد.

در این حال نجیبه حسینی منشی دوم مشرانو جرگه می‌گوید که وصل شدن افغانستان از طریق خط آهن با کشورهای آسیای میانه امیدواری‌های تازه را به میان آورده‌است.

وی افزود:

"افتتاح خط آهن آتامرات-آقینه ما را برای آینده و پیشرفت افغانستان امیدوار می‌سازد. من از این اقدام شخصاً خوش هستم و برای مردم افغانستان نیز آن را تبریک می‌گویم."

افغانستان در شمال با راه آهن ترکمنستان و ازبکستان و همچنان از طریق تاجکستان و قرغزستان با چین وصل شده‌است.

افغانستان در غرب نیز با ایران از طریق خط آهن وصل شده و محمد اشرف غنی رئیس جمهور این کشور گفته‌است که سعی می‌کند تا افغانستان نقطه وصل چین و ایران از طریق خط آهن باشد.

پیش از این پاکستان نیز گفته‌است که علاقه‌مند تمدید خط آهن از پشاور به جلال‌آباد و از کویته به شهرک سپین بولدک است اما تا هنوز در این زمینه اقدامات عملی صورت نگرفته‌است.

هوتک: تطبیق برنامه‌های ترانسپورتی و ترانزیتی می‌تواند افغانستان را به رفاه برساند.

محمد حسن هوتک یک عضو مشرانو جرگه از برنامه‌های حکومت وحدت ملی در بخش ترانسپورت و ترانزیت ستایش کرد و گفت که تطبیق این برنامه‌ها می‌تواند افغانستان را به رفاه اقتصادی برساند.

وی گفت:

"در نتیجه آن افغانستان با خط آهن جهانی و چین، تاجکستان، ازبکستان، ترکمنستان و بالاخره با اروپا وصل می‌شود. این خط آهن برای افغانستان از لحاظ اقتصادی بسیار مفید است و خدا کند که افغانستان از آن استفاده بهتر بکند."

طالبان نیز با نشر اعلامیۀ گفته‌اند که آنان از پروژه‌های ملی که همخوانی با منافع مردم داشته باشد حمایت و حفاظت می‌کنند.

در اعلامیه طالبان آمده‌است که تاپی، کاسا یک‌هزار، مس عینک، راه‌های مواصلاتی، خط آهن، بندهای برق، بند های آب‌گردان و غیره شامل این پروژه‌ها است.

افغانستان از طریق بندر چابهار با هند نیز داد و ستد تجارتی دارد و در سال روان صادرات‌اش را از طریق هوا نیز به هند و برخی از کشورهای دیگر افزایش داده‌است.

اعضای مشرانو جرگه با اشاره به تلاش‌های اخیر افغانستان در بخش تجارت و ترانسپورت می‌گویند که این کشور باید از طریق گسترش روابط تجارتی با منطقه و جهان اتکا اش بالای پاکستان را کمتر سازد.

گزارش: نسیم شفق