فیصلۀ ارگ در مورد سرنوشت سیاسی عطا محمد نور چی خواهد بود؟

منابع نزدیک به عطا محمد نور می‎گویند که هیچ‌گونه گفتگوی در مورد تغییر و تبدیل سرپرست بلخ، میان عطا محمد نور و رئیس جمهور غنی صورت نگرفته‎است.

منیر فرهاد سخنگوی آقای نور به رادیو آزادی گفت رئیس جمهور کشور با گروه‎های مختلف جامعه در دفتر سیاسی سرپرست بلخ دیدار داشت و در رابطه ممکن نظر سنجی نیز انجام داده باشد، اما در هیچ یکی از نشست‎های رئیس جمهور با فعالان مدنی و اعضای شورای ولایتی، کارمندان ادارات دولتی حضور نداشتند.

فرهاد: در مورد سرپرستی والی بلخ هیچ نظر خواهی بین سرپرست بلخ و غنی رد و بدل نشده‎است.

منیر فرهاد در رابطه گفت:

"در مورد سرپرستی ولایت بلخ هیچ‌گونه نظر خواهی و صحبت بین سرپرست والی بلخ و شخص جلاالتماب رئیس جمهور رد و بدل نشده‎است."

پیش از این افضل حدید رئیس شورای ولایتی بلخ به رادیو آزادی گفته‌بود که آنان در دیدار با رئیس جمهور خواهان ختم سیستم سرپرستی ادارات دولتی در بلخ شدند و آقای غنی نیز به آنان تعهد کرده‎است تا این مشکل را هر چی زودتر رفع کند.

قبلاً شماری از رسانه‎های ملی و بین‌المللی گزارش کرده‌بودند که عطا محمد نور به دلیل ایجاد اختلاف میان وی و داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه کشور، در تلاش نزدیکی به ارگ است.

با استناد بر گزارش‎های منتشر شده که در بعضی از دیدارهای صورت گرفته میان رئیس جمهور غنی و عطا محمد نور هر دو طرف به توافق رسیده‎اند تا یکی از نزدیکان آقای نور به عنوان والی بلخ معرفی شود و خودش در نزدیکی با رئیس جمهور در ارگ قرار بگیرد.

منیر فرهاد با وجود که انجام چنین ملاقات‎های سیاسی عطا محمد نور با رئیس جمهور غنی را تائید می‎کند، اما می‎افزاید که تا کنون چنین تصمیمی در مورد سرنوشت نور از سوی ریاست جمهوری اتخاذ نشده‎است.

وی افزود:

"خوب صحبت‎ها و تبادل افکار بین دو طرف رئیس جمهور و سرپرست بلخ صورت گرفته نظر خواهی بخاطر بهبود حکومتداری خوب، تأمین امنیت خوب در افغانستان و ولایات مختلف حتماً گفتگوها و صحبت‎ها بلی صورت گرفته‌است."

آگاهان سیاسی در بلخ می‎گویند که بعد از دو سال سفر رئیس جمهور به ولایت بلخ و قبل از آن حضور چندین ماهه آقای نور در کابل و ملاقات‎های سیاسی وی با اشرف غنی نمایانگر نزدیکی سیاسی بی‌سابقه نور به ارگ است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

ذبیح‌الله احساس تحلیلگر امور سیاسی در شمال می‎گوید اگر رئیس جمهور غنی آقای نور را با خود در امور سیاسی به ارگ شریک بسازد و نزدیکی سیاسی میان حزب جنبش و جمعیت را به میان بیاورد، این تصمیم باعث بهبود وضع سیاسی و امنیتی در کشور خواهد شد، اما در غیر آن تنش‎های سیاسی افزایش میابد.

وی افزود:

"باید رئیس جمهور درایت و مدیریت این را داشته باشد که نزدیک و بعضی مخالفت‎های که در بین حزب جنبش و جمعیت است را درک کند و مدیریت کند. اگر همچو ما پیش بریم که جمعیت در شمال به ارگ نزدیک شود و جنبش دور شود این مسئله به نفع افغانستان نیست."

با این حال سخنگوی عطا محمد نور تداوم سیستم سرپرستی در ولایات کشور را باعث تضعیف صلاحیت اجرائیوی والیان می‎داند، موضوعی که روز گذشته هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور غنی در صحبت با رادیو آزادی آن را رد کرد.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی