تحقیق: ۷۰ درصد اطفال برگشته از پاکستان به کار شاقه مواجه‎اند

یافته‎های یک سروی نشان می‎دهد که حدود هفتاد درصد اطفالی که از پاکستان به افغانستان بازگشت کرده‎اند با خطر ازدواج‎های زیر سن و کار شاقه مواجه‎اند.

این سروی که از سوی موسسه حمایت از اطفال یا (Save the Children) انجام شده‎است نشان می‎دهد که هفتاد درصد والدین که از پاکستان به کشور خود بازگشته‎اند نگران‎اند که عدم دسترسی اطفال شان به مراکز تعلیمی می‎تواند آن‎ها را با خطر ازدواج‎های زود هنگام و کارهای شاقه روبرو کند.

این موسسه می‎گوید، در سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۶۵۰ هزار مهاجر افغان از پاکستان به افغانستان برگشته‎اند و انتظار می‎رود صدها هزار مهاجر دیگر تا ماه‎های آینده برگردند.

حدود هفتاد درصد اطفالی که از پاکستان به افغانستان بازگشت کرده‎اند با خطر ازدواج‎های زیر سن و کار شاقه مواجه‎اند.

به گفته سیف دی چلدرن بسیاری از افغان‎ها که به کشور خود بازگشت کرده‎اند، همراه با اطفال شان در ولایت ننگرهار که با پاکستان سرحد دارد، جابجا شده‎اند.

بیشتر این بازگشت کننده‎ها در زیر خیمه‎ها در کمپ‎ها بسر می‎برند.

لیاقت الله یکی از همین اطفالیست که به گفته خودش دو ماه می‎شود از شهر پشاور به ننگرهار برگشته و مجبور است تا برای پیدا کردن لقمه نان شاگرد مستری شود.

او افزود:

" قبلاٌ در پشاور زنده‎گی می‎کردم، دو ماه می‎شود به اینجا آمدیم و از مجبوری شاگرد مستری شدیم نه مکتب است و نه درس."

اداره کمینشری عالی سازمان ملل روند بازگشت مهاجرین افغان را امسال از پاکستان بی سابقه خوانده است.

شمشیر پسرک دیگر افغان که می‎گوید پس از آمدن از پاکستان دیگر به مکتب نمی‎رود و پکوره فروشی می‎کند به رادیو آزادی گفت:

" سه ماه می‎شود که از پاکستان برگشتیم قبلاٌ در آنجا درس می‎خواندم اما اینجا پکوره می‎فروشم اینجا درس نیست سرپرست هم ندارم که او کار کند نان آور خانه خود استم."

اداره حمایت از اطفال در حالی در مورد وضعیت اطفال که از مهاجریت به تازه‎گی به افغانستان برگشته‎اند ابراز نگرانی کرده‎است که اداره کمینشری عالی سازمان ملل روند بازگشت مهاجرین افغان را امسال از پاکستان بی سابقه خوانده می‎گوید، قرار است پس از ماه فبروری ۲۰۱۷ میلادی این روند دوباره شدت اختیار کند.