شماری اعضای ولسی جرگه در پیوند به افزایش آلودگی هوا اعتراض کردند

نمایندگان مردم در ولسی جرگه شمار مرگ و میر از رهگذر آلودگی هوا را کمتر از حملات انتحاری در کشور نمی‌دانند و مسئولان اداره‌های مربوط را در کاهش آن به فساد و کم کاری متهم می‌کنند.

این نمایندگان مردم در ولسی جرگه در بیرون از ساختمان شورای ملی اعتراض کردند، آنان واردات موترهای کهنه، کارگیری از مواد سوخت دودزا و وارد ساختن تیل بی‌کیفیت به این‌کشور را مواردی می‌گویند که به گفته آنان هوای کابل را آلوده ساخته‌است.

فوزیه کوفی یکی از نمایندگان مردم در ولسی جرگه، اداره ملی حافظت از محیط زیست، اداره نورم و استندرد، شاروالی کابل و وزارت تجارت را در افزایش آلودگی هوا به انتقاد می‌گیرد و می‌گوید در این زمینه تعهد سیاسی وجود ندارد.

کوفی: آمار افرادی که در آلودگی هوا می‌میرند، با قربانیان حملات انتحاری در یک سطح قرار دارند

وی گفت:

"اگر شما مقایسه کنید، آمار افرادی که در آلودگی هوا می‌میرند، با قربانیان حملات انتحاری در یک سطح قرار دارند و خطرناک‌تر از آن است در حالیکه ما می‌توانیم آن را کنترول کنیم. ما با مسئولان ذیربط در کمیسیون‌های ما گفتگوهای خواهیم داشت."

کارگیری از مواد که غیر قابل استفاده است در داش‌های خشت پزی، حمام ها، منازل رهایشی و تراکم نفوس، از دیگر مواردی اند که در روزهای اخیر به شدت هوای کابل را به گفته این نمایندگان آلوده ساخته‌است.

در روزهای اخیر در مورد خطرات افزایش آلودگی هوا در شهر کابل درصفحات اجتماعی مانند فیسبوک نیز مطالبی به نشر می‌رسد.

پیش از این گفته شده که کابل پایتخت افغانستان از رهگذر آلودگی هوا و آلوده شدن آب‌های زیر زمینی آن با تهدید جدی رو به رو است.

به گفته شماری از نمایندگان مردم در ولسی جرگه، با گذشت چند سال حکومت نتوانسته است بدیل چوب سوخت و زغال سنگ مصرفی برای باشندگان کابل را فراهم سازد.

ابراهیمی: آلودگی هوا در شهر کابل نگران کننده‌است و حکومت باید در این زمینه توجه جدی کند.

در این میان، عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه در نشست عمومی روز شنبه در این باره گفت، آلودگی هوا در شهر کابل نگران کننده‌است و حکومت باید در این زمینه توجه جدی کند.

پیشتر وزارت صحت عامه افغانستان نیز از پیامد های بد آلودگی هوا در پایتخت هشدار داده و گفته است، با افزایش روز افزون آلودگی هوا بخصوص در زمستان، رقم بیماران در شفاخانه‌ها افزایش می‌یابد.

با این همه نگرانی‌ها، غلام محمد ملکیار معین مسلکی اداره ملی حافظت از محیط زیست در صحبت با رادیو آزادی هر چند کم کاری‌های برخی از نهاد های حکومتی با این اداره را می‌پذیرد؛ اما می‌گوید بیشتر نقش مردم در کاهش آلودگی هوا تاثیرگذار است.

وی گفت:

"بیشتر از ۴۶ هزار جنراتور در شهر فعالیت دارد، وسایط نقلیه دودزا، استفاده از زغال سنگ و دیگر مواد سوخت عوامل عمده استند که هیچ اداره نمی‌تواند آن را کنترول کند، کمیسیون عالی جلوگیری از آلودگی هوا برنامه‌های خود را دارد؛ اما وزارت صحت عامه باید ارزیابی محیط زیست را داشته باشد و برای ما بگوید که آیا وضعیت در حالتی است که حالت اضطرار اعلام شود و یا شهر قرنطین گردد و یا نه."

شماری از نمایندگان مردم در ولسی جرگه هشدار می‌دهند که اگر حکومت بخصوص مسئولان حفاظت از محیط زیست، به این معضل توجه جدی نکنند، فاجعه انسانی در شهر کابل به میان خواهد آمد.

اما مسئولان اداره ملی حفاظت از محیط زیست می‌گویند، حل معضل محیط زیستی به خصوص در شهر کابل در کوتاه مدت ممکن نیست.

نظیفه محبوبی