بودجه مالی سال ۱۳۹۶ از سوی ولسی جرگه تصویب شد

پس از بحث‌ها و نگرانی‌های زیاد، ولسی جرگه افغانستان بودجه مالی سال ۱۳۹۶ را با آوردن یک سلسله تغییرات و تعدیلات با اکثریت آرا تصویب کرد.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس این جرگه در نشست عمومی روز دوشنبه گفت که بودجه مالی سال ۱۳۹۶، ۴۲۹ میلیارد افغانی می‌باشد که ۲۶۸ میلیارد آن عادی و ۱۶۱ میلیارد آن انکشافی است.

ابراهیمی: عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان

وی افزود:

"مجموع بودجه ملی مبلغ ۴۲۸.۴۱۳ میلیارد افغانی می‌باشد که بودجه عادی آن ۲۶۸.۴۱۲ میلیارد افغانی بوده و بودجه انکشافی آن مبلغ ۱۶۱.۰۰۱میلیارد افغانی می‌باشد به استثنای یک کارت سرخ به اکثریت آرا به تصویب رسید."

گفتنی است که قبل از این طرح بودجه سال مالی ۱۳۹۶ دو بار به دلیل برخی کمبودی‌ها و نامتوازن بودن آن از سوی ولسی جرگه رد شده‌بود.

کمیسیون مالی و بودجه این جرگه می‌گوید که در بودجه فعلی در مقایسه به طرح بودجه قبلی ۷۰ میلیون دالر در کل افزایش بعمل آمده‌است.

امیرخان‌یار رئیس این کمیسیون که در مورد بودجه ملی به مجلس معلومات می‌داد گفت که ۶۲ درصد این بودجه از منابع خارجی و ۳۸ درصد آن از منابع داخلی پرداخت می‌شود.

وی گفت:

"سهم بودجه عادی ۶۳ درصد است و سهم بودجه انکشافی ۳۷ درصد است و همین‌طور منابع داخلی ما که است از نگاه فیصدی ۳۸ درصد است و منابع خارجی ما ۶۲ درصد است."

آقای یار افزود که بودجه ملی سال مالی ۱۳۹۶ ده میلیارد افغانی کسر دارد.

اعضای ولسی جرگه همچنان از حکومت خواستند تا در خصوص مصرف بودجه تصویب شده از دقت و شفافیت کار گیرند.

صادقی‌زاده نیلی یکی از اعضای این جرگه گفت:

"به جانب حکومت خطاب می‌‎کنیم که اگر بودجه تصویب شده به آدرس شما می‌آید امیدوار هستم که به مصرف آن دقت بیشتر شود."

این در حالیست که ولسی جرگه ۷ وزیر کابینه را به دلیل کم مصرف کردن بودجه انکشافی سال مالی ۱۳۹۵ سلب صلاحیت کرد و حکومت نیز این موضوع را برای وضاحت بیشتر به ستره محکمه راجع ساخت اما سرنوشت آن‌ها تاکنون مشخص نیست.

گزارش: آرزو غیاثی