بارکزی: اظهارات حسین بیانگر عدم صداقت پاکستان در مبارزه با تروریزم است

برخی اعضای ولسی جرگه می‌گویند، اظهارات یک عضو عوامی نشنل پارتی پاکستان نشان می‌دهد که لانه‌های اصلی تروریزم در پاکستان است و باید امریکا برخورد اش با این کشور را تغییر دهد.

پس از آن‌که یک عضو عوامی نشنل پارتی پاکستان از موجودیت حدود هفتاد مرکز تروریستی در پنجاب پاکستان خبر داد، شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان می‌گویند، حکومت جدید امریکا باید در برخورد‌ اش با پاکستان تغییرات بیاورد.

سیمین بارکزی عضو کمیسیون امور دفاعی این جرگه روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، اظهارات میا افتخار حسین یکی از سیاست مداران پاکستانی واضح می‌سازد که اسلام‌آباد با تروریزم مبارزه صادقانه نمی‌کند.

سیمین بارکزی عضو کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگۀ افغانستان

وی گفت:

"اگر دولت امریکا در برخورد خود با پاکستان تغییر نیاورد پس تمام حرف‌های آقای ترمپ شعار بوده، به‌خاطر این‌که یکی از شعار‌های آقای ترمپ در وقت انتخابات این بود که واقعاً به‌گونه جدی با تروریست‌ها مقابله خواهد کرد."

میا افتخار حسین که در مراسم یادبود از پاچاخان و ولی خان در سوات صحبت می‌کرد گفته‌است مراکز تروریستی و افراطی حدود ۷۰ گروه تروریستی در پنجاب پاکستان فعالیت دارند.

به گفته وی پاکستان به جای عملیات در پنجاب در مناطق پشتون نشین این کشور عملیات می‌کند.

میا افتخار حسین عضو عوامی نشنل پارتی پاکستان

این عضو عوامی نشنل پارتی در پاکستان همچنان گفته‌است، باشنده‌های مناطق پشتونخوا، قبایلی و افغان‌ها صلح می‌خواهند اما پاکستان در این راستا با حکومت افغانستان همکاری صادقانه نمی‌کند.

اما از دید کارشناسان نظامی افغانستان پنجاب پاکستان چگونه یک جای است؟

جاوید کوهستانی یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت، بیشتر گروه‌های افراطی در پنجاب اند و فتوا‌های جهاد در افغانستان از سوی ملا‌های افراطی صادر می‌شود که عضو همین گروه‌ها اند.

جاوید کوهستانی کارشناس مسایل نظامی

وی افزود:

"لشکر جهنگوی، احرارالاسلام، جماعت‌الدعوه، لشکر طیبه و امثال این گروه‌ها برخاستگاه‌های‌شان اکثراً از جغرافیای پنجاب است، و همین تبلیغ همیشگی و دوامدار هم در پنجاب و صوبه سرحد و در مجموع مدارس توسط علمای پاکستان این بوده که جهاد باید در افغانستان صورت بگیرد."

حکومت افغانستان بارها تأکید کرده‌است که مراکز تروریستان در بیرون از خاک این‌کشور موقعیت داشته و باید برای از بین بردن آن اقدامات جدی صورت گیرد.

اما پاکستان همواره تأکید کرده که عملیات‌های جدی مانند ضرب عضب را علیه گروه‌های تروریستی در خاکش راه اندازه کرده و در این زمینه قربانی‌های زیادی را متقبل شده‌است.

جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع در افغانستان حدود دو ماه پیش گفته بود، بیست سازمان تروریستی در افغانستان و پاکستان فعالیت دارند.

وزارت دفاع افغانستان نیز می‌گوید که همین گروه‌های افراطی و تروریستی مخالفان مسلح دولت افغانسان را نیز درس و تعلیم می‌دهند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع در مورد گفت:

"تعلیم و تربیه‌شان به‌گونه دوامدار توسط گروه‌های که در آن‌جا به حیث معلم که از افراط‌گرا‌های پاکستان هستند، تعلیم و تربیه می‌بینند و به افغانستان فرستاده می‌شوند."

در همین حال حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان که با روزنامه «دی هندو» مصاحبه کرده گفته‌است که اداره بارک اوباما در برابر مبارزه با تروریزم در خاک پاکستان ناکام بوده‌است.

وی از دونالد ترمپ خواسته است تا امریکا برای جنگ با تروریزم به پاکستان برود و لانه‌های اصلی تروریست‌ها را در خاک این‌کشور از بین ببرد.

گزارش: نصرت پارسا