شبکه زنان افغان: هنوز هم جامعه افغانی مردسالار و زن ستیز است

شبکه زنان افغان می‌گوید که در یک هفته گذشته هفت قضیه حاد خشونت علیه زنان را از ولایات مختلف افغانستان ثبت نموده و این نشان می‌دهد که هنوز نیز جامعه افغانی مرد سالار و زن ستیز است.

اعضای این شبکه با نشر اعلامیۀ گفتند که گزارش‌های تکان دهنده خشونت علیه زنان نمایانگر عدم مصونیت اجتماعی و حقوقی آنان بوده و به نظر می‌رسد که زنان در هیچ جای کشور مصون نیستند.

در بخش از اعلامیه این شبکه که توسط نیلوفر شیرزاد مسئول بخش دادخواهی شبکه زنان به خوانش گرفته شد خواست‌های‌ شان از حکومت چنین مطرح شده‌است:

"ما از حکومت وحدت ملی خواهان تطبیق جدی قانون و خواهان خاتمه دادن فرهنگ معافیت از مجازات هستیم. ما از څارنوالی و محاکم اختصاصی منع خشونت علیه زنان خواهان تعقیب جدی قضایایی خشونت و تطبیق قانون منع خشونت علیه زنان در سراسر کشور هستیم نهاد‌ها امنیتی باید عاملین خشونت‌ها را دستگیر و مورد پیگرد جدی قرار دهند."

بر اساس معلومات شبکه زنان در هفت قضیه حاد که در یک هفته اخیر اتفاق افتاده است پروین، امیر بیگم، نسیمه، معصومه و بیک بی‌بی در ولایات بدخشان، بادغیس و بامیان به قتل رسیدند.

و همچنان گوش‌های زرینه در ولایت بلخ از سوی شوهرش بریده شد و یاسمین نیز دختریست که در ولایت کندز توسط افراد مسلح اختطاف و مورد تجاوز جنسی قرار گرفت.

Your browser doesn’t support HTML5

یک مرد در بلخ گوش‌های خانم اش را برید

​اعضای شبکه زنان افغان گفتند که تاکنون هیچ نوع اقدامی جهت شناسایی و گرفتاری عاملین و فراهم نمودن حمایت عاجل به قربانیان این خشونت‌ها از سوی حکومت صورت نگرفته است.

در تازه‌ترین مورد آمر امنیت قوماندانی امنیه بلخ می‌گوید که یک زن در شهر مزار شریف با دو کودک‌اش به دلایل نامعلومی خود را از بام یک ساختمان پنج طبقه پایان انداخته‌است.

این در حالیست که به تازگی وزارت امور زنان افغانستان از افزایش قتل‌های ناموسی ابراز نگرانی کرده گفته‌است که در یک و نیم ماه گذشته در هشت ولایت این‌کشور حدود ۳۰ قضیه قتل ناموسی به ثبت رسیده‌است.

‎خشونت علیه زنان پدیده‌است که نهاد‌های مدافع حقوق زنان همواره از افزایش روز افزون آن صدا بلند کرده و در زمینه خواهان اقدامات جدی حکومت شده‌اند.

خواستیم تا در زمینه نظر ریاست جمهوری و یا ریاست اجرائیه را داشته باشیم اما مسئولین مطبوعاتی رئیس جمهور گفتند که در این زمینه وزارت امور زنان باید صحبت کند.

کبرا رضایی سخنگوی وزارت امور زنان افغانستان به رادیو آزادی گفت که این وزارت متعهد به رسیدگی به قضایای خشونت و ایجاد فضای امن برای زنان در این کشور می‌باشد.

وی گفت:

"وزارت زنان متعهد است تا به قضایای خشونت رسیدگی بکند و در تلاش ایجاد فضای مصون به آنان است ما با همکاری دولت متعهد استیم تا از پالیسی‌های منع خشونت و رسیدگی به قضایای خشونت حمایت بکنیم و از نهاد‌های عدلی و قضایی می‌خواهیم تا به قضایای خشونت رسیده جدی بکند."

قبل از این سخنگوی لوی څارنوالی در صحبت با رادیو آزادی گفته‌است، این اداره در قسمت رسیدگی به قضایای خشونت علیه زنان متعهد است و شماری زیادی از عاملین خشونت‌ها علیه زنان را به پنجه قانون سپرده‌است.

وزارت داخله افغانستان نیز گفته‌است که در امر مبارزه با خشونت علیه زنان جدی بوده و برای بازداشت عاملین آن از هیچ تلاش دریغ نمی‌شود.

‎اما اعضای شبکه زنان افغان یکی از دلایل افزایش خشونت علیه زنان را عدم مجازات عاملین آن عنوان کرده می‌گویند که در این مدت شاهد هیچ نوع عکس‌العمل جدی حکومت، بازداشت و محاکمه علنی عاملین آن نبوده‌اند.

گزارش: آرزو غیاثی