زاخیلوال: افغان‌ها از سفرهای غیر ضروری به پاکستان خودداری کنند

سفیر افغانستان در اسلام‌آباد از افغان‌ها خواسته‎است که از سفرهای غیر ضروری به پاکستان خودداری کنند.

حضرت عمر زاخیلوال در گفت‌وگو با رادیو آزادی دیروز توضیح داده گفت:

"امیدوارم سفرهای غیر ضروری از افغانستان به پاکستان کم شود، چون وضعیت بسیار اطمینان بخش نیست و من نمی‎خواهم که هموطنان ما به این‌جا بیایند و با مشکل روبه‌رو شوند. بنابرین، ترجیح داده می‎شود تا زمانی‌که کار بسیار ضروری نداشته باشید، قطعاً به این‌طرف سفر نکنید."

به دنبال حمله انتحاری در ایالت سند پاکستان که جان بیش از هشتاد تن را گرفت، مقام‌های این کشور دروازه‌های مرزی سپین بولدک و تورخم را بستند، و دلیلش را هم مسایل امنیتی عنوان کردند.

پاکستان مدعی است که افراد دخیل درین فعالیت‌های تروریستی در پاکستان از داخل افغانستان به این کشور سرازیر می‎شوند.

اما، حکومت افغانستان این ادعای پاکستان را به شدت رد کرده و گفته‎است که از خاک افغانستان علیۀ هیچ کشور اقدام نشده‎است.

راه تورخم از نزدیک به ده روز به این‌سو همچنان مسدود مانده‎است.

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار در گفت‌وگوی تیلیفونی دیشب به رادیو آزادی گفت که این‌بار نسبت به گذشته بسته شدن راه بر جانب افغانستان زیاد اثر نگذاشته‎است.

خوگیانی: در گذشته وقتی که راه بسته می‎شد ما با مشکلات زیادی رو به رو می‎شدیم.

او افزود:

"ما در برخی از بخش‌ها با مشکلات اندک برخورده‎ایم. مثلاً معالجۀ بیماران که ناتوان اند. اما به‌طور عمومی نسبت به گذشته مشکلات زیاد نیست. در گذشته وقتی که راه بسته می‎شد ما با مشکلات زیادی روبه‌رو می‎شدیم. اما اکنون امور تجارتی، صحی و معالجوی و دیگر بخش‌های ما با کشورهای دیگر بسیار نزدیک شده‎است."

خبرگزاری دی پی ا جرمنی گزارش داده‎است که پاکستان بیش از ۲۵۰ تن از افغان‌های را که سن‌شان زیاد بود و با داشتن ویزه سفر یا در پاکستان گیرمانده بودند یا این‌که بیمار بودند به دنبال بررسی شدید اسناد‌شان دیروز اجازه داد که به افغانستان برگردند.

هنوز روشن نیست که راه‌های سپین بولدک و تورخم چی وقت باز گشوده خواهند شد.

زاخیلوال گفته‎است گفت‌و‌گوها با مقام‌های پاکستانی در جریان است و احتمال دارد این راه‌ها تا سه یا چها روز دیگر دوباره باز شوند.

خبرگزاری دی پی ا به نقل از نفیس زکریا سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان گفته‎است که فیصله در مورد بازگشایی کامل راه‌های سرحدی در زمان مناسب انجام خواهد شد.