رسولی: از ۷ محافظ دوستم تحقیق و برای بازداشت ۲ تن دیگر تلاش می‌شود

لوی سارنوالی افغانستان می‎گوید تحقیقات از هفت محافظ جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور و کوشش‌ها برای بازداشت دو محافظ دیگر در خصوص قضیه احمد ایشچی ادامه دارد.

این نهاد تحقیق را یک پروسه مغلق دانسته و می‎گوید تلاش‎ها جریان دارد تا بررسی‎ها از محافظین جنرال عبدالرشید دوستم با دقت و بی‎طرفی کامل انجام شده‌ و دو تن دیگر از محافظین نیز بازداشت گردند.

جمشید رسولی سخنگوی این اداره روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که تلاش می‎شود تا این قضیه به صورت همه‌جانبه و با دقت کامل بررسی شده و در مورد آن فیصله گردد.

رسولی گفت که در بررسی این چنین قضایا در کنار سرعت دقت نیز بسیار مهم بوده و آنان تلاش می‎کنند تا قضیه را بر بنیاد اسناد و شواهد بررسی دقیق کنند.

رسولی: تلاش ما همین است که واقعیت یا همان حقایق اصلی روشن شود.

او افزود:

"تلاش ما همین است که واقعیت یا همان حقایق اصلی روشن شود اجراأت از طرف سارنوالی در روشنایی احکام قانون قدم به قدم با بسیار دقت با قاطعیت و جدیت انجام یافته و اخرین مرحله که مرحله تصمیم‌گیری هیئت به پیش میاید، آن‎ها با در نظرداشت شواهد و مدارک تصمیم اتخاذ می‎کنند."

آقای رسولی می‎گوید که در این قضیه همانند دیگر قضایا بر تأمین عدالت و تطبیق قانون متعهد استند و در این خصوص بررسی‎های شان را با جدیت کامل به پیش می‎برند.

این در حالیست که پیش از این وزارت داخله افغانستان گفته بود هفت محافظ جنرال عبدالرشید دوستم چهارشنبه هفته گذشته به تحقیق حاضر شده‎اند اما پس از آن عبدالله قرلق یکی از سخنگویان معاون اول رئیس جمهور این ادعا را بی‌اساس خوانده بود.

اما سخنگوی لوی سارنوالی در برابر این اظهارات آقای قرلق به رادیو آزادی گفت که هفت تن متهمین این قضیه تحت تحقیق قرار داشته و تلاش‎ها برای بازداشت دو تن دیگر آنان نیز جریان دارد.

از سوی دیگر ریاست اجرائیه حکومت نیز پیش ازین حاضر شدن هفت محافظ جنرال عبدالرشید دوستم را به تحقیق یک پیشرفت خوب خوانده و از آغاز تحقیقات آنان سخن گفته بود.

در همین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از انجام تحقیقات از محافظین معاون اول رئیس جمهور ستایش کرده‎است.

احمد خان ایشچی والی پیشین جوزجان هر چند حاضر شدن هفت محافظ جنرال عبدالرشید دوستم را برای تحقیق گام مثبت می‎داند اما تأکید دارد که باید معاون اول رئیس جمهور نیز به تحقیق حاضر ساخته شود.

ایشچی: خود دوستم به محکمه حاضر شود و وظیفه اش هر چه زود تر به تعلیق برود.

وی افزود:

"قسمیکه ما اطلاع داریم همین هفت تن از محافظین‌اش را تسلیم محکمه کرده‎است از آن‎ها تحقیق جریان دارد اما از نظر ما خود دوستم به محکمه حاضر شود و وظیفه‌اش هرچه زودتر به تعلیق برود تا زمانی‎که خودش به محکمه حاضر نشود حاضر شدن محافظین‌اش یک گام مثبت است اما این قناعت مرا حاصل نمی‎کند."

با این همه کارشناسان حقوقی افغان می‎گویند که بر اساس ماده ۶۹ قانون اساسی معاون اول رئیس جمهور همراه با محافظین‌اش یکجا از سوی یک محکمه خاص مورد محاکمه قرار گیرند اما آنان تأکید می‎کنند که در شرایط فعلی تشکیل محکمه که بتواند معاون اول رئیس جمهور را محاکمه کند ممکن نیست.

گزارش: جاوید حسن‌زاده