باشنده‌گان: گروه داعش سه ولایت شمال افغانستان را تهدید می‌کند

باشنده‌گان ولایات سرپل، جوزجان و فاریاب از افزایش تلاش‌های گروه موسوم به دولت اسلامی "داعش" برای سربازگیری در این ولایات ابراز نگرانی می‌کنند.

آن‌ها می‌گویند، جنگجویان گروه داعش در ولسوالی صیاد سرپل که مرز میان این سه ولایت می‌باشد، مراکز آموزش‌های نظامی ایجاد کرده‌اند و جوانان را برای پیوستن به صفوف‌شان تشویق می‌کنند.

ولسوالی صیاد که در ۱۵ کیلو متری سمت غرب مرکز ولایت سرپل موقعیت دارد غیر از مرکز این ولسوالی دیگر تمام مناطق آن در کنترول طالبان و گروه داعش است.

این مطلب را شماری از باشنده‌گان ولایت سرپل به روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی بیان کردند.

آن‌ها گفتند که در حال حاضر پس از ولسوالی کوهستانات این ولایت، ولسوالی صیاد به یکی از پناهگاه‌های امن گروه‌های داعش و طالبان مبدل گردیده‌است.

باز محمد یکتن از باشنده‌گان قریه قره‌خوال ولسوالی صیاد سرپل که از ظلم و ستم گروه داعش فرار نموده و به شهر سرپل آمده‌است به رادیو آزادی گفت، داعش در حال حاضر سرگرم سربازگیری در قریه‌جات است.

به گفته این باشنده ولسوالی صیاد، داعش بیشتر از ۳۰۰ سرباز دارد و جوانان را با پرداخت معاش کافی به صفوف‌اش جذب می‌کند.

وی افزود:

"خیلی وقت شده که داعش با ۵۰ خانواده در قریه‌ها آمده جابجا شده و فعلاً در قریه‌های قره‌خوال، شاه@توت، آقسای، میمنه قشلاق، پاده سای و چقمه چقور ولسوالی درزاب جوزجان که با ولسوالی صیاد هم‌مرز است فعالیت دارد و بالای مردم بسیار ظلم می‌کند."

نماینده‌گان مردم در شورای ولایتی سرپل نیز از ادامه سربازگیری داعش در این ولایت ابراز نگرانی کرده می‌گویند که ملک یولداش پسر طاهر یولداش همراه با پسر جمعه نمنگانی با امکانات مالی قوی به این ولسوالی آمده برای گروه داعش سربازگیری می‌کنند، اما حکومت افغانستان تا هنوز با وجود این همه تهدیدات و سر و صداها هیچ‌گونه کاری انجام نداده‌است.

محمد ظاهر وحدت والی سرپل هم با مردم سرپل همنوا است.

وی تائید می‌کند که گروه داعش در ولسوالی صیاد حضور گسترده پیدا کرده و چند روز قبل بالای ولسوالی درزاب ولایت جوزجان که با ولسوالی صیاد سرپل هم‌مرز است از چهار سمت حملات تهاجمی را انجام داد.

والی سرپل گفت، در صورتی‌که بخاطر پاکسازی ولسوالی صیاد از وجود گروه‌های داعش و طالبان یک عملیات وسیع راه اندازی نشود، وضعیت امنیتی سرپل، فاریاب و جوزجان بدتر خواهد شد.

ظاهر وحدت والی سرپل

وی افزود:

"در این اواخر شما هم در جریان هستید که زمزمه‌های داعش بالا کشیده شده و بیرق‌های سفید تبدیل به سیاه شده و تعدادی از قوماندانان محلی طالبان هم با آن‌ها بیعت کرده و آمدن پسران طاهر یولداش و جمعه نمنگانی با امکانات که در اختیار دارند سربازگیری می‌کنند. در واقعیت این یک بیدار باش به حکومت افغانستان است که ما این موضوع را به گوش مقامات حکومت مرکزی رسانده‌ایم. به امیدی‌که به تقاضای ما لبیک گفته شود."

والی سرپل به روز شنبه در محفل گرامیداشت از ۲۲مین سالگرد کشته شدن عبدالعلی مزاری که در شهر سرپل برگزار گردیده بود بار دیگر با انتقاد از حکومت مرکزی گفت که از سقوط ولسوالی کوهستانات بدست طالبان دو سال می‌گذرد اما به دلایل نا معلوم بخاطر بازپس‌گیری آن ولسوالی تصمیم جدی از سوی دولت گرفته نشده‌است.

تنها باشنده‌گان ولایت سرپل نیستند که از گسترش فعالیت گروه داعش در این ولایت شکایت دارند بلکه شماری از مردم ولسوالی درزاب ولایت جوزجان نیز در این مورد گفتنی‌های دارند.

محمد امین یک باشنده ولسوالی درزاب جوزجان که به تازگی از زندان گروه داعش فرار کرده و به شبرغان آمده چشم دید‌ اش را در این زمینه چنین بیان می‌کند:

"من از شبرغان به درزاب به خانه خود روان بودم از دم راه ما داعشیان بر آمدند و مرا از موتر پائین نمودند و بندی‌خانه داشتند و بندی کردند حوالی ساعت یک بعد ظهر بود من به بهانه طهارت کردن از نزد‌شان فرار کردم و مرا بسیار لت و کوب کردند."

اما رحمت‌الله ترکستانی قوماندان امنیه جوزجان از آغاز یک عملیات تصفیوی در آینده نزدیک در ولسوالی‌های قوش‌تپه و درزاب جوزجان به مردم این ولایت اطمینان داده گفت:

"تصمیمی که در قوماندانی زون شمال گرفته شد، به زودی بخاطر سرکوب هراس‌افگنان اولین عملیات در ولایت جوزجان از ولسوالی‌های قوش‌تپه و درزاب آغاز می‌شود."

باشنده‌گان ولایات سرپل و جوزجان در حالی از حضور گروه داعش که رهبری آن را پسر طاهر یولداش و جمعه نمنگانی در ولایت جوزجان و سرپل به عهده دارند ابراز نگرانی می‌کنند که به‌گفته مقامات محلی سرپل و جوزجان تحریک اسلامی ازبکستان سازمانی است که در سال ۱۳۷۷ خورشیدی توسط جمعه نمنگانی و طاهر یولداش بعد از پایان جنگ داخلی تاجکستان ایجاد شد.

به‌گفته این مقامات، پس از رانده شدن اعضای این حزب از تاجکستان، رهبران حزب یاد شده فعالیت‌های خود را در داخل کشور پاکستان و افغانستان گسترش دادند، اما پس از کشته شدن جمعه نمنگانی و طاهر یولداش حالا مسئولیت جبهه جنگ را پسران این دو رهبر در شمال افغانستان بر عهده گرفته‌ اند.

گزارش: عالم رحمانیار