واکنش‌های بین‌المللی در پیوند به حمله بر شفاخانه سردار محمد داوود!

در ادامه واکنش‌های بین المللی به حمله مرگبار بر شفاخانه سردار محمد داوود خان در کابل، شورای امنیت سازمان ملل متحد، هند، پاکستان، قطر و دیده بان حقوق بشر این حمله را محکوم کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد حمله مرگبار روز چهارشنبه در کابل را یک حملۀ زشت و بزدلانه خوانده‌است.

اعضای این شورا در یک اعلامیه روی نیاز برای کشانیدن عاملین، تنظیم کننده‌ها و تمویل کنندگان چنین حملۀ تروریستی به عدالت تأکید کرده‌اند.

آن‌ها از تمام کشور‌ها خواسته اند که از همۀ امکانات‌شان در زمینه مبارزه با تهدید که از سوی تروریستان متوجه صلح و امنیت جهان است استفاده کنند.

از سوی دیگر دیده بان حقوق بشر یا هیومن رایتس واچ می‌گوید که این گونه حمله بر شفاخانه، مریضان و داکتران جنایت جنگی شمرده می‌شود.

پتریشا گروسمن یک محقق این نهاد در یک خبرنامه گفته‌است، قوانین بین‌المللی بشری و قوانین جنگ در شرایط کنونی افغانستان قابل اجرا اند و به اساس آن تمام مریضان، عساکر زخمی و شفاخانه‌ها از حمله مصئون اند.

به گفته وی، آن عده از قوماندانان و جنگسالاران که عمداً ازین قوانین سرپیچی می‌کنند جنایت جنگی را مرتکب می‌شوند.

حکومت هند نیز حمله بر شفاخانه سردار محمد داوود خان در کابل را شدیداً محکوم کرده‌است.

وزارت امور خارجی این‌کشور در یک خبرنامه گفته‌است، این حملۀ زشت بر یک شفاخانه کار تروریست‌ها و آن‌هایی است که به تروریستان پناه گاه‌های امن فراهم کرده‌اند.

در خبرنامه وزارت امور خارجه هند همچنان آمده‌است که هند به حمایت از افغانستان در زمینه مبارزه با تمام اشکال تروریزم ادامه می‌دهد و در راستای به عدالت کشانیدن عاملین این حادثه تروریستی همکاری می‌کند.

پاکستان هم حمله مرگبار روز چهارشنبه در کابل را محکوم کرده و آن را یک حمله بزدلانه خوانده‌است.

نفیس زکریا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان

نفیس زکریا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان به روز پنجشنبه در نشست خبری هفته وارش گفت، به قربانیان این رویداد دعا می‌کنند و مراتب تسلیت خود را به خانواده‌های قربانیان ابراز می‌کنند.

در خبرنامه وزارت خارجه پاکستان آمده‌است که این‌کشور بر تعهد‌ اش در مورد همکاری با حکومت افغانستان و جامعه بین‌المللی در ارتباط به محو تهدید تروریزم تأکید می‌ورزد.

خبرگزاری اسوشیتد پرس گزارش داده‌است که در پارلمان پاکستان به روح قربانیان حمله روز چهارشنبه کابل اتحاف دعا شد.

دولت قطر نیز حمله بر شفاخانه نظامی سردار محمد داوود خان را محکوم کرده‌است.

وزارت خارجه قطر این حمله را که به گفته این وزارت تمامی اصول بشری را نقض کرده، یک جنایت دانسته‌است.

در اعلامیه وزارت خارجه قطر آمده‌است، این‌کشور تمام اشکال تروریزم را تقبیح می‌کند و مراتب تسلیت‌اش را به حکومت و مردم افغانستان و خانواده‌های قربانیان ابراز می‌نماید.